Onsdag 1 april

torsdag 2 april 2009 Serrekunda, Gambia

Vi åkte med Buba till Quantum i Kanafing och ett par andra affärer för att få tag på en laddare till Lindas kamera. Det fanns ingen så Buba föreslog att vi skulle åka till Banjul. Det blev en upplevelse! Vi hittade en kille som hade en universalladdare till batterier. Vi kollade att den fungerade i en affär tvärs över gatan. På väg ut ur affären sa killen att priset var 150 D, vilket jag tyckte var OK. Vad jag inte hörde var att Buba ropat att priset var för högt så när Buba kom fram till mig sa han att vi skulle gå till killen och begära pengarna tillbaka eller ett bättre pris som inte var ett ockerpris.

Killen vägrade och buba blev fly förbannad. Saliven yrde och smockan låg i luften. Folk fick hålla i både Buba och killen för att det inte skulle bli slagsmål.

Folk samlades runt oss och till slut kom en polis, som dirigerat trafiken och undrade vad som stod på. Buba var urförbannad och som jag förstod talade om att ingen skulle lura hans boss och bosslady genom att ta ett helt oskäligt pris och dessutom vägra att låta affären gå tillbaka. Polisen fick också reda på att vi dessutom köpt taxibilen till honom och inte är några vanliga turister som man skulle lura.

Ett par andra killar talade om för oss att Buba hade rätt och en fick försäljaren att lämna tillbaka 50 D. Vi fick laddaren och gick därifrån med Buba som fortfarande var mycket upprörd. Jag förklarade att det delvis var mitt fel eftersom jag inte kollat med honom om priset var OK innan jag betalade och jag bad honom om ursäkt för det. OK sa Buba och så var han sitt gamla jag igen.

Han har väldigt lång stubin men när den brunnit ut då smäller det riktigt ordentligt.

Åter en händelserik dag.

Med 1 800 D på fickan åkte Buba för att köpa cemnet och han har lovat att på lördag är muren färdig.

En poäng med besöket i Banjul var att affären där vi testade laddaren ligger under den våning där vi besökte läraren David Jones och hans familj för ca 15 år sedan. David arbetade då i Methodist Special School som då låg inne i Banjul.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige