Turtle Island
Turtle Island

Turtle Island & Djungeltrippen

lördag 25 december 2004 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

Hej igen och god fortsattning pa er.

Nu har vi kommit till Kota Kinabalu efter nagra fantastiska dagar pa oar och djupt inne i Borneos regnskog.

Den 21/12 lamnade vi de lata dagarna bakom oss for en tuff flygdag som gick fran Langkawi - Kuala Lumpur - Kota Kinabalu - Sandakan. Val framme slocknade vi pa Hotel Sabah tidigt.

Pa morgonen hamtade S.I Tours oss pa hotellet for transport ner till The Water Village for en battur ut till Selingan(Turtle Island) En langsmal bat med 2 st 85 hk motorer tog oss rakt ut i havet mot Filippinerna. Val framme efter incheckning blev det bad och snorkling. Pa kvallen kom skoldpaddorna. Den natt som vi var dar var det ca 12 - 15 st Green Turtle som kom upp pa on medan bara 4 av dem la nagra agg. En fantastisk upplevelse att vara med pa. Efter vi hade sett agglaggningen fick vi vara med och slappa tillbaka var sin nyklackt skoldpadda som vi var och en givetvis dopte till vara alias vi har pa resan. Sa nu simmar det omkring en Hemulen, en Padre Soprano, en Mamma Muu, en Paronsoda, en Lilla Myy och en Puppen i Sydkinesiska Sjon och som forhoppningsvis blir ca 1 meter lang och vete faglarna hur manga ar.

Tidig start den 23:e tog oss tillbaka till fastlandet och in till Sepilok. Ett rehabiliteringscenter for Orangutanger. Darefter gick resan med minibuss djupare in i regnskogen till Gomangtongrottan dar vi hade turen att fa uppleva skordetiden av fagelbon. Detta infaller 3 ganger per ar och varar i ca 1 vecka. Efterat fortsatte vi annu djupare in i djungeln tills vagen inte kan kallas vag langre till en underbar plats som hette Sukau. Har hade S.I Tours en Lodge vid floden Kinabatangan. Vid ankomst hoppade vi direkt i en bat som tog oss nagra kilometer uppstroms och in pa en biflod dar vi sag nasapor, orm, andra apor och faglar.

24:e Julaftons morgon gick vi upp 05.30 for en ny battur till en sjo som ar en gammal meanderslinga av Kinabatangan och som man bara nadde via en liten, liten kanal.
Dagen slappade vi pa Lodgen och firade Jul pa Svenskt vis med snaps och dans kring palmen.
Pa kvallen var det dax for ny battur nedstroms Kinabatangan.

Pa morgonen den 25:e(idag allsta) var det anyo tidig start for att med snabbgaende bat(typ den vi hade till Turtle Island) ta oss hela vagen fran Sukau till Sandakan ner for floden och via deltat. En resa pa 94 km. Avverkat pa 2 timmar sa undan gick det.

Via flyg till Kota Kinabalu har vi nu checkat in pa Hyatt Regency dar vi nu vilar ut och skall utforska vad som finns pa oarna och fastlandet runt omkring.

Tips: S.I Tours. En bra arrangor. Ordning och reda. Missa framforallt inte Turtle Island och vill du ha avslappnad miljo sa stanna ett par dagar i Sukau i deras Lodge. Underbar omgivning.

Tills vi hors igen

Ha de gott