Muren mot floden
Muren mot floden

Lördag 4 april

lördag 4 april 2009 Serrekunda, Gambia

Kl 10 hämtade Buba oss och vi åkte till hans compound och träffade familjen. Muren var i stort sett klar. Det fattades bara att sätta några stenar + stolparna till porten och själva porten.

Förberedelserna för lunchen var i full gång. Fisk, ris, grönsaker, kryddor mm. Intressant att följa matlagningen med de för oss primitiva redskapen och vedeldade grytorna.

Jag tog en promenad i byn och fick ungarna med mig. Efter en stund trodde Adama att vi var vilse och hon blev riktigt imponerad över att jag visste var vi var och hur vi skulle komma tillbaka.

Barbro och jag fick varsin rejäl portion mat och fick sitta i finrummet och äta. De andra satt ute och åt där det var ca 35 grader i skuggan. Maten var mycket stark men god.

Vi tog sedan farväl och när vi kom fram till huvudvägen, visade det sig att de 2 filerna från flygplatsen var stängda och bara öppna för lastbilar och bussar med fotbollsfans som skulle möta sina hjältar som vunnit afrikanska cupen. Laget och fansen skulle sedan åka i kortege med presidenten i spetsen in till Banjul.

Vi stannade hos en smed som hade en dubbelport till försäljning. I den ena halvan fanns det en gångport och Buba skulle kunna få hela porten för 5 500 D. Normalpriset är ca 10 000 D.

Vi åkte till Linda och hämtade väskan med kläder som vi ska ta med hem åt henne. Kläderna kommer hon att sälja i Sverige i sommar. Vi köpte en sista papaya och åkte till hotellet. För att inte muren ska förstöras under regnperioden och för att familjen ska kunna börja plantera fruktträd oc grönsaker utan att får och getter käkar upp allt, kom vi överens om att ställa upp och köpa porten och några säckar cement. Vi har väl aldrig sett en lyckligare man än Buba.

Är det någon som vill betala skolan för något barn i Gambia, kan vi ordna det och garantera att pengarna går fram och inte försvinner på vägen.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige