Shopping i Kota Kinabalu
Shopping i Kota Kinabalu

Snorkling

tisdag 28 december 2004 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Haj pa er

Till alla er som inte hort fran oss vill vi bara meddela att vi mar bra allihopa och har tack och lov inte markt av varken jordbavning eller tidvattenvagor. Vi har dock foljt utvecklingen via CNN och forstar att vi haft tur som lamnade Langkawi i tid. Stranden vi bodde vid, Pantah Tengah, fick en tidvattenvag over sig. Katastrofen overskuggar det mesta men vi har anda forsokt haft semester.

Den 26:e, samma dag som jordbavningen och tidvattenvagorna agnade vi at att utforska staden Kota Kinabalu. Lite shopping blev det men inte mycket att se sa dagen efter bokade vi in oss pa en bat ut till Sapi Island.

Sapi Island ar en av de sma oar som ligger utanfor staden och som man nar med smabatar som antingen har full gas framat(ca 40 knop) eller full gas bakat.

Dagen agnade vi at sol, bad och snorkling. Fantastikt snorkling tyckte vi efter vi kom till fastlandet igen. En Monitor Lizzard(ca 1.5 meter lang odla) halsade pa oss pa stranden och skapede lite kaos.

Trots det sa bestamnde vi att aka till en annan o idag den 28:e och det angrar vi inte Var det bra pa Sapi Island sa var det fantastiskt/suverant/otroligt pa MANUKAN ISLAND.
Storre rev att snorkla pa, fler fiskarter och fler fiskar av varje art. Britten lyckades skramma upp en rocka fran botten nar hon snorklade forbi. Lag man helt stilla sa samlades stimmen runt en sa man kande sig som en del i ett tvprogram med David Attenborough eller Jacques Costeaux.

Da det var dax att lamna on for batfard in till land sa oppnade sig himlen och vi fick kanna pa lite(mycket) monsunregn. Tror ni kapten korde langsamt? Icke sa Nicke. Full sula och monsunregn rakt i ansiktet kanns som om det regnade nalar.

I morgon ar inget bestamt annu. Just nu spanar vi om det. Kanske blir det Manukan Island igen.
Pa denna o finns det ett hotel som ar vart att ligga nagra natter pa om man har tid.

I overmorgon ar det dax att flyga till Kuala Lumpur. Tror vi i alla fall. Vi skall undersoka hur laget ar forst. I varsta fall far vi hitta pa nagot annat tills flyget till Svedala gar.

Pa grund av katastrofen har Resedagboken stoppat mojligheten att lagga ut bilder just nu for att kunna ha sa hog kapacitet som mojligt for alla som vill hora av sig denna vag.

Vi aterkommer med bilder senare.

Tills vi hors igen far ni ha det sa gott
Klanen Jansson

Niclas Jansson