Laos is the shit del 2

söndag 26 april 2009 Gili Trawangan, Nusa Tenggara Barat, Indonesien

Laos del 2!

Efter Vang vieng drog vi norrut till Luang Prabang, En valdigt mysig liten by. Dar besokte vi forsta dagen Kuang see som ar ett skitcoolt vattenfall! Med glasklart iskallt vatten!

Andra dagen akte vi med en lang longtailbat i tva timmar langs med Mekongfloden till en buddha grotta som i ovrigt inte var mkt att se. Sjalva turen daremot var mysig! Med oss var tyskLisa som vi traffat lite har och var + hennes van Andy! har aterfick vi Fannies mob som vart pa vift tillsammans med lisa i tva veckor :)

Och seeeeen borjade var mkt langa resa tillbaka till thailand och phiphi!
Forst nattbuss fran Luang Prabang till Ventiene. En bussresa som kan liknas med en bergodalbana. Vi akte med en skabbig buss, som erbjod minimala saten och ej fungerande AC. vagarna i laos gar genom bergen sa de ar upp och ned, hoger och vanster precis hela tiden. Istallet for bergodalbanans harliga pirr i magen sa ar man istallet standigt kissnodig pga dom skumpiga vagarna. Dessutom var de nr sittplatser. Fannie skulle till en borjan sitta brevid busschaffis men totalvagrade och fick sen sitta langst fram bredvid en aldre man. Jag o jenny satt tillsammans i mitten och madde langst bak ihopklamd mellan tva tyska snubbar.
Bussen var totalt overfyllt med folk sa i mittgangen stallde dom upp roda och bla sma plast stolar dar folk fick sitta. Tva laoter som jobbade pa bussen fick inte ens en plaststol, sa de var bara till att sta upp.
Vagarna svanger ganska hart nedfor sa bade fannie och madde fick halla i sig i varje svang for att inte flyga in i personen bredvid. Inte mycket somn dar!
Jag och jenny fick e laotdam som kompis. hon satt pa en rod stol brevid och holl ett stadigt tag om vara saten. Hon varvade mellan att luta huvudet pa min axel och borra ned armbagen i mitt lar. Va gor man inte for en trott gammal dam pa plaststol?
om resan vart pa tva timar hade de nastan vart kul! Men nu satt vi dar i hela 10 timmar! haha, ah, helt ok!

kl 5 eller nat blev vi avslappta i Ventiene dar de blev nagra timmars somn pa oppen gata ( uteliggare = check )
Efter ett besok pa scandinavien bakery o frossning i kanelbullar och semlor sa tog vi nattaget till bangkok! och sen bar de vidare ner till phiphi!!

Tyvarr har vi inte sa mkt kort fran loas.. vi rakade namligen glomma Jennys kamera med 600 finfina bilder pa en av bussarna ner till phiphi..

Sa av fyra kameror som vi hade med oss fran borjan aterstar nu endast en. Som inte fungerar sa jatte bra pga en svang ner i en laosflod... BRA facit!!!!!!
Nu har vi fatt tillokning av Annas kamera sa da blir de iaf lite bilder!!!

3 veckor kvar... knappt.

Alexandra Öjefors