Underbara Berln

måndag 27 april 2009 Berlin, Tyskland

Hej allihop!
Nu har vi varit i Berlin i snart 2 dygn. Vi kom hit igar klockan 06.05 pa morgonen efter en resa som började kl 21.30 pa fredagskvällen, med bat och tag. Jag lyckades inte sova en blund sa man kände sig ratt sleten. Lördagen började med handfatsdusch pa stationen och sen bar det av till fots för att kolla pa de flesta sevardheter.
Först va vi pa riksdagshuset där man fick en bra utsikt över Berlin. Sen fortsatte vi till Brandenburger tor, ni vet den kända platsen Hitler marcherade igenom. Sedan gick vi till Potzdamer platz.Sedan gick vi igenom ett torg med massa stenblock som har rests till minne för judarna som omkom under kriget. Sedan vidare till platsen för Hitlers bunker som numera är en parkeringsplats. När vi gick runt i stan sag vi delar av Berlinmuren (som är modell för muren som just nu finns pa västbannken Israel/palestina).
Sedan va vi äntligen pa väg till hostelet trodde vi men fick helt fel vägbeskrivning. Men till slut hittade vi rätt. Da tog man sig en efterlängtad dusch och powernap. Sedan akte vi till Arena Berlin där bandet The Kooks skulle ha en gratis konsert, men kön utanför var vääldigt land sa det blev kak pa en bat precis bredvid i stället. Sedab krachade man ner i sängen.

Idag har vi vart pa koncentrations/arbetslägret Sachsenhausen. Man fick mycket hemska intryck och det är väldigt svart att ta till sig det hemska som skedde där. Sedabn akte vi till ett omrade i stadsdelen Kreutzberg som har an asskön stämmning med billig mat, grafitti och schysst folk. Nu är det fags för sängen för att ladda batterierna för en ny dag i morgon!

God natt!
/ Lina och Marie

mary__
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige

På äventyr med skolan/istället för Egypten.

0 Bilder 2 Besökta platser 4 Dagböcker Till resan