Hemma igen :( :)

onsdag 29 april 2009 Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige

Jaha då var man tillbaka i Skåne igen.
Gårdagen började jag och Amanda med att åka till judiska museet. Där kan man bland annat se 2000 år av tysk-judisk historia, mycket om förintelsen och Hitlers tillvägagångssätt när han skulle få fram den "perfekta" rasen. Det var väldigt mycket att se och man hade behövt ett par timmar till för att ta till sig och se allt. Jag blev nog mest fachinerad av intrycket och känslorna som arkitekturen gav. Den sammanfogade allt så väldigt bra.
Sedan bar det av till (ja, gissa vart) stadsdelen Kreutzberg. Där va vi och lunchade och gick o kollade runt på byggnader och i affärer. Vi gick in i en smyckesaffär vi sett ett par dagar tidigare men som då var stängd. Jag köpte smycken för ca 700 kr ihh... men det är klart värt det.
Efter det åkte vi till en plats där vi skulle möta upp med lärarna. Dom hade sagt att de hade en liten "överraskning" åt oss. Överraskningen var en bar som jag har för mig hette klo. Alltså klosett.
Det var inrett med massa toagrejer och spexiga saker. Man kunde bland annat beställa in öl i en potta och dricka ur.
Typ hälften av alla som va med på resan har blivit sjuka. Det är väl den dära svininfluensan antar jag.
Sedan vart det dags att ta nattåget hem. Kom till Malmö klockan 8 i morse och idag har vi mest solat och vilat.
Hade verkligen kunnat stanna i Berlin minst en vecka till.
Och du Jessica, jag glömde bort Checkpoint Charlie.

Ha det så gott!

mary__
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige

På äventyr med skolan/istället för Egypten.

0 Bilder 2 Besökta platser 4 Dagböcker Till resan