Rotjeknor..

lördag 13 juni 2009 Rotterdam, Zuid-Holland, Nederländerna

Hallo!
Nu e vi i Rotterdam, lr ialla fall jag och Rick, Maria ar i Gouda o ater ost.
De senaste dagarna har vi gjort en massa, har ar en del av det.
I onsdags borjade vi dagen med att besoka Van Gogh museet, det va haftigt att se hans verk och stil. Maria gillar hans grejer mycket. Sedan drog jag in till centrum o tankte shoppa lite, jag hittade nagra butiker sen rakade jag ga vilse och hamnade mitt i red light district, klockan va tva pa dagen sa det var inte sa mycket liv dar da (sa du behover inte vara orolig for att vi gor nagot FARLIGT Petter :)) Till slut hittade jag en buss o drog ut pa stan o hittade de "riktiga" butikerna.
Sedan motte jag upp Maria och vi at indisk mat o det va saa javla gott. Sedan tog vi en tur till red light district by night, o det kanns konstigt att allt e sa oppet och accepterat dar, men jag antar att det ar sakrare an om det skulle vara olagligt, min Hollandske van Rick sa att de prostituerade har en knapp o trycka pa som ar kopplad till polisen om de blir utsatta for fara.
Torsdagen borjade med att vi akte till Rijksmuseum o dar va den en redigt lang ko sa vi drog till en kand marknad som heter Albert Cuyp-market. Det va riktigt trevligt me mycke olika klader och mat. Sedan lyckades vi ta oss in pa Rijksmuseum efter bara 10 min i ko. Bland andra Rembrandt och hans elevers verk ar dar, jag gillar dem mer an van Goghs, han anvnder ljus pa ett grymt satt.
I gar akte vi till Utrecht och motte Rick och hans flickvan pa centralen. Borjade med att aka med en bat pa kanalerna och bla kolla pa historiska byggnader. Sedan gick vi runt i stan och jag at en massa olika Hollandska delikatesser, kroket, som ar malet kottfars i en rund form me nan deg runt fritterat, o frikadel som smakade som en fritterad svensk frikadell och ar i form av en korv, och till sist stroopwafel som ar lite som en hard vaffla med sirap i mitten, de har halsosam mat har i Holland :)
Sedan akte vi till Ijselstein och traffade Ricks familj och de har knapt forandrats nanting :) vi var hemma hos dem och Henny lagade mat, det var saa kul o traffa dem igen :)
Idag har jag och Rick vart pa en riktigt fin strand och nu ar vi i Rotterdam. Vi bor pa ett asgrymt hostel, varje rum ar inrett med ett tema, vi bor i multiculture room, det e riktigt nice.
Nu e det dags o dra ut o kolla vad Rotterdam har att erbjuda.

Kram sa lange!
Later! (Hollanldska slang for vi ses senare)

mary__
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige