De 13 bästa dagarna i USA

söndag 28 juni 2009 Eastham, Massachusetts, USA

Nu har min älskade mamma och min älskade pappa åkt hem till Sverige igen. Det har varit 13 helt underbara dagar och jag saknar dem supermycket!

Vi möttes i New York och det var så overkligt att se dem igen samtidigt som det kändes som vi aldrig varit ifrån varandra. När jag stod och väntade på dem på hotellet var jag helt galet nervös men det släppte snabbt där de kom och vi checkade in på hotellet. Sen bar det iväg till en restaurang och vi gick runt lite, bland annat till Times Square.

Nästa dag började vi med frukost på hotellet och sen bar det iväg genom Manhattan och ut till Frihetsgudinnan med båt. Hon var gigantisk!! Riktigt häftigt var det att ha se henne. Sen gick vi upp på Broadway och vidare till 5th Avenue och upp till Central Park och Strawberry Fields. Sen gick vi ner till Times Square innan vi satte oss på en restaurang och åt middag.

Dagen efter började vi med att åka upp i Empire State Building, häääftigt! Efter det gick vi ner genom Manhattan igen och ut på Brooklyn Bridge och sen vidare genom Chinatown och upp till FN-byggnaden. Vi gick snabbt in på Grand Central innan vi gick till en chinarestaurang där jag lärde pappa (mamma vägrade) att äta sushi.

Följande dag spöregnade det så vi tog en taxi till The Museum of Natural History och gick runt där i några timmar och sen blev det lite shopping.

På fredagen gick vi runt lite på Manhattan, drack kaffe och åt lunch innan vi skulle åka till San Francisco. När vi kom fram där trodde vi att vi hade kommit till Nordpolen för där var det iskallt och blåste helt galet mycket. Vi kom i alla fall fram till vårt hotell och somnade på stört.

Första dagen i San Francisco var det strålande sol och vi bestämde oss för att gå ner till Pier 39 där alla sjölejon ligger. Det var hur många som helst och superkul att titta på! Sen bestämde vi oss för att gå till Golden Gate bron innan vi åt lunch på en italiensk restaurang.

Nästa dag gick vi upp till den krokiga gatan Lombard Street där några galna med roliga killar hade bestämt sig för att åka skateboard ner bland alla bilar! Gatan var verkligen krokig men den var väldigt fin och det var blommor överallt. Tyvärr hade pappa blivit lite sjuk sista dagen i New York så han gick och vilade på hotellrummet medan mamma och jag gick omkring i Fishermans Warf innan vi gick tillbaka till hotellet.

Nästa dag var den stora baseballdagen! Mamma var inte så sugen på baseball så hon tog på sig skorna och gick till Union Square för lite shopping medan pappa och jag hoppade på tåget och åkte till AT&T park där San Francisco Giants skulle spela mot Texas Rangers. Baseball var faktiskt riktigt roligt även om det var lite segt ibland. Giants vann och pappa och jag gick till Union Square och mötte upp mamma!

Det gamla fängelset Alcatraz stod på schemat nästa dag. Klockan 9 gick båten mot ön och det var ruskigt spännande att gå där inne. Man fick hörlurar på sig och det var som en guidad tur med gamla fångvaktare och fångar som pratade. Riktigt intressant var det! Efter att ha spenderat några timmar på ön (vi kom därifrån allihop!) så tyckte vi att det var dags att åka spårvagn. Vi stod i kö i en evighet innan vi fick sätta oss på en spårvagn och när vi hade kommit ungefär hälften kom Michelle Obama förbi i en annan vagn så nu har vi sett henne också :) Min värdpappa blev riktigt avundsjuk!

På tisdagnatt var vi tyvärr tvungna att lämna San Francisco och åka mot ett regnign Boston. Något trötta anlände vi till min värdfamiljs hus där vi skulle tillbringa de sista nätterna. Vi tog det lugnt på förmiddagen och åkte till ett stort shoppingmall på eftermiddagen och sen åt vi thaimat i Winchester på kvällen.

På torsdagen åkte vi först till Harvard och sen vidare mot Boston där vi åkte Duck Tour, ett slags fordon som kan gå både på land och i vatten så vi fick en rätt bra tur genom hela Boston. På kvällen åt vi middag med min värdfamilj och vi bjöd dem på svenskt godis, alltid lika uppskattat :)

På fredagen var det sagt att det skulle regna men det gjorde det inte till vår lycka så vi åkte in till Boston igen och gick Freedom Trail, åt lunch och slappade i Public Garden. På kvällen åkte vi till Harvard Square och åt middag på en mexikansk restaurang och sen åkte vi till Winchester och träffade Katharina och Linda!

Lördagmorgon betydde att mamma och pappa skulle åka hem och det var som sagt inte alls roligt. Jag tyckte att det var jobbigare att lämna dem nu än det var att åka ifrån dem i oktober när jag först åkte till USA... Som tur är kommer jag hem om drygt tre månader!

Vi har såklart tagit maaassor med bilder och jag har suttit hela förmiddagen och lagt upp dem på min bilddagbok (http://mariit.bilddagboken.se) så där får ni kika.

Just nu är jag på semester med min värdfamilj, vi befinner oss på Cape Cod och ska vara här i nästan två veckor. Om jag går ut på altanen och står på tå kan jag se havet så jag kommer nog överleva.