Det berömda tornhuset åt andra hållet
Det berömda tornhuset åt andra hållet

Vi är på väg, rapport från Sverige, Tyskland och Frankrike

lördag 1 augusti 2009 Barcelona, Katalonien, Spanien

090722, onsdag
Vi har nu hamnat på camping les Vignes i Arbois, straxt nedanför Besancon i Frankrike. Vi checkade in i går kväll, efter en varm och trevlig resa genom ett lantligt Frankrike. När vi kom hit stod termometern på 33 grader och klockan var sex på kvällen. Efter en välbehövlig dusch blev det grillning av kött, inhandlat på Lidl i Offenburg i Tyskland. Sen satt vi ute och drack lite vin hela kvällen och bara njöt…

Men nu ska jag berätta lite om resan hit medan Kent bäddar och diskar.
Vi åkte i torsdags från ett rätt så soligt Sundbyholm och Eskilstuna och resan till Malmö är inget att prata om. Vi låg över vid Laganrasta i Ljungby. I Malmö ställde vi husbilen på ”Potatisåkern”, dvs parkeringen vid Ribbersborgsbadet, en liten bit från Sergels väg dit vi skulle och gästa min syster Inga-Maj. Där var även min syster Gunda. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll med mycket god mat och vin, precis som vanligt när vi gästar
Inga-Maj. Det har blivit en tradition, att vi börjar och avslutar semestern där och den traditionen hoppas vi fortsätter ett bra tag till.
Riktigt varmt och soligt i Malmö var det när vi kom men snart nog kom störtskurarna och allt var som vanligt denna svenska sommar. Morgonen, eller förmiddagen därpå åkte vi och sa hej då till systrarna och skulle sedan fortsätta färden.

Problem löser man när dom kommer, det är en bra filosofi och problem blev det när vi skulle starta bilen. Helt död var den och ville absolut inte starta. Som tur är så har vi en extraförsäkring, ”Vägassistans” och Kent ringde och inom en timme hade ”Vellinge Bärgaren” kommit och blåst liv i batteriet. Han gav oss också en adress till en firma som troligtvis var stängd på lördagen, men han trodde att ägarna var där och jobbade. Mycket riktigt, vi tog oss till ”Champion Auto” på Arlövsvägen i Malmö och det var stängt men vi fick hjälp. Minuspolens klamma hade glappat och efter lite slag med hammaren och lite filning hit och dit så var det klart för avfärd, allt för en ringa penning. Heder åt denna kundvänliga firma..

Nu fortsatte vi vår färd via bron över till Danmark och vi fick betala 395 kr, den lägsta avgiften för husbil. Sen 20 mil i Danmark och ingen kö till färjan i Rödby så snart nog var vi i Tyskland och Heiligenhafen. Vin och spritbutiken ”Fleggaard” hade kvällsöppet så vi inhandlade öl och vin för ett par veckor framåt. Även en flaska whisky och en campari slank med. Sen åkte vi fram till ställplatsen vid hamnen där det egentligen var fullt, men husbilar stod parkerade överallt, även på vanliga bilsidan. Vi rådgjorde med några HBK:are och stannade där för natten. Anledningen till att det var så mycket folk och bilar var att det var ”Hafenfest” i hamnen. Efter att ha frossat i räkor från Coop i Jägersro Malmö så besökte vi festen, tog en öl och lyssnade på musiken.
Söndag morgon packade vi ihop, efter att gått en runda på stranden i det lite blåsiga, varma och molniga Heiligenhafen. Nu fortsatte vår färd söderut. Efter en lång resdag övernattade vi på en rastplats utanför Fulda. Vi låg mindre än 50 m från autobahn och sov, trots oljudet, mycket bra hela natten. Måndagen blev också en resdag, men vi stannade i Offenburg och provianterade på Lidl och köpte vinröda kameler på Bauhaus. Kameler är ett annat ord för solsängar som vi använder internt i familjen och bland vissa vänner. Det finns en historia bakom men den tänker jag inte berätta nu.. Nya fina kameler har vi i alla fall nu…
Nu gick det undan och fortare än vi hade tänkt var vi inne i Frankrike. Vi hade planerat en övernattning till i Tyskland men så blev det inte. Vi stannade på en rastplats och satte GPS:n på Colmar, kortast tid och utan betalvägar. Vi övernattade på en jättefin rastplats längs med N83. E.Leclerc hette bensinstationen och rastplatsen var ljus och öppen, låg långt från motorvägen och separerad från lastbilarna. Jättefint servicehus med restauranger, duschar, toaletter, skötrum för barn, stor affär med allt man behöver. På rastplatsen fanns stora grönområden och lekplats, fiskar i en damm, grönsaksodlingar, bänkar och bord, men det roligaste var alla storkar som gick, eller flög omkring bland folk. Där bland storkarna fick Kent kontakt och en pratstund med en dansk som i vanliga fall körde långtradare i Sverige.

Nu ska vi fortsätta vår färd så jag får skriva mer vid nästa tillfälle…

090724, fredag

Vi befinner oss nu på camping ”L’ Albanou” nära den lilla orten St Julien en st Alban. Vi ska idag följa Tour de France som går fram på vägen ovanför campingen. Men först lite mer om vägen hit.

Vi lämnade den utomordentliga rastplatsen för en ny resdag. Nu skulle vi också göra ett par uppehåll i två småstäder Ribeauville och Riqurwihr som signaturen ”Starliner” i Husbilsklubben tipsade om. Visst var dom sevärda, speciellt den senare med sin ringmur och alla vackra blommor. I Riqurwihr gjorde vi något som vi aldrig trodde vi skulle göra. Vi gick på en turistfälla och köpte ett färdigt paket av olika Alsaceviner, bl a var det ett par söta viner som vi vet att vi inte kommer att tycka om. Kanske fick vi solsting för temperaturen höll sig runt 30 i solen.
Följande kväll och natt tillbringade vi på camping les Vignes i Arbois. Värmen var tryckande och svetten flödade, jag har aldrig tidigare varit med om att svetten porlade längs fötterna, men så var det nu. En härlig lång dusch kändes bra efter allt småduttande med duschen i husbilen längs med vägen. På natten kom regnet och blåsten och morgonen därpå fick vi hämta mina nytvättade shorts i häcken en bit från bilen. Vi lämnade campingen vid lunchtid fräscha och pigga och med en nystädad bil och fortsatte vår färd:

Vi åkte på gratisvägar som var fantastiska. Mycket på N83 som är en motorväg, ofta väldigt bra och ibland lite mindre bra. GPS:n förde oss lugnt och bestämt genom Jurabergen och ett väldigt vackert Frankrike ner mot Lyon där vi gick på betalvägen. Vi hade bestämt att vi skulle övernatta vid ”Pumpen”, dvs en rastplats som vi besökt många gånger tidigare och där vi har många minnen från. Jag tror att Inger och Wåfflan håller med och minns…
Problemet den här gången var att rastplatsen, som är skild från lastbilarna, var stängd för husbilar och husvagnar. Vi fick alltså åka vidare och lämnade betalvägen för att hitta en camping i närheten. Betalvägen kostade 15 kronor milen och vi åkte 10 mil där, helt bortkastade pengar eftersom de fria vägarna är så bra och mycket trevligare att åka på.
Straxt utanför Valence hittade vi en liten mysig camping som hette ”Les Voiliens” och vi checkade in där. Det blåste jättemycket och Kent fick något skit i ögat som gjorde ont och måste bort. Alla som känner Kent vet hur hysterisk han kan bli när något sådant inträffar och så blev det även denna gång. Han lyckades få bort skiten och lugnade sen ner sig. En trevlig kväll med bad i poolen, lite att äta och småprat med fransmannen bredvid oss som pratade jättebra engelska.
Nu var vi i trakterna där Tour de France befinner sig och vi lämnade campingen för att hitta en ny plats där vi kan följa loppet under fredagen. Här är vi nu, på en jättefin camping med bra pool. Värmen är i häftigaste laget, i går var det 45 gr i solen och 35 i skuggan. Sent igår kväll innan vi skulle lägga oss stod termometern på 29 gr. Men vi har tillgång till pool och bubbelpool och vi har AC i husbilen så det är inga problem. Idag ska vi bara bada och sen gå upp till vägen och blanda oss med fransmän och holländare och heja fram svenskarna i loppet. Jag måste beundra dom som orkar cykla i denna värme och i dessa backar…

Nu ska jag göra Kent sällskap ner till poolen och det ska bli jätteskönt med ett BAD….

090727, måndag
Jag måste börja med att gratulera Helene och Therese som båda fyller år idag och jag antar att släkt och vänner är och grattar. Jag grattar givetvis också Micke som fyller år imorgon. Hoppas ni blir ordentligt firade.
Vi får skåla för er här i Sete, som ligger vid havet ner mot spanska gränsen där vi befinner oss nu. Ännu har vi inte lyckats med någon internetuppkoppling men jag fortsätter och skriver min dagbok och hoppas kunna skicka den någon av följande dagar.

Tour de France, som Kent sett fram emot och pratat jättemycket om var över på mindre än trettio sekunder.. Lite snopet kanske men ändå rätt kul för det var en hel del jippon före cyklisterna kom. Vår camping låg 500 m från vägen och vi släpade med oss stolar och vattenflaskor, för det såg vi att de andra camparna gjorde och placerade oss vid vägkanten och väntade. Mycket folk var det, mest holländare och några fransmän och vi. Fransmännen i blå,vit,röda kläder och med flaggor och trumpeter. Före cyklisterna var det ett karnevalståg av bilar som sålde eller delade ut reklamgrejor och folk var som galna för att få en nyckelring eller skärmmössa eller något liknande. Ett jippo som inte går att beskriva. Allt i en värme på 45 grader. Så kom då cyklisterna. Ledartruppen hann jag inte se, dom var förbi i en blinkning. Sen kom stora massan och det tog ungefär 15 – 20 sekunder sen var det över.

Sen vandrade alla hemåt med sina stolar och tomma vattenflaskor och vi gjorde likadant och efter en kall öl så kastade vi oss i poolen. Det var den dagen och morgonen därpå lämnade vi St Julienne, ställde in GPS:n på Sete dit det var 19 mil. Vi räknade med att vara framme sen eftermiddag för vi skulle stanna och handla. Vad vi inte räknade med var att det var lördag och alla fransmän var ute och luftade sina bilar. Det var långa köer i varje liten stad vi skulle igenom och vid ett tillfälle passerade vi också en svår bilolycka där, i alla fall en av bilarna var totalkvaddad. Nåväl, det var en fin resa genom bergen ner mot havet. Vi anlände till Sete vi sextiden på kvällen och efter en bökig incheckning, det var ont om platser betalade vi 42 evron, ställde upp bilen och nästan sprang ner till stranden och tog vårt första havsbad. Helt underbart. Klockan var närmare halvåtta på kvällen men det var mycket folk på strande och värmen låg runt 30 grader i luften och 25 i vattnet. Dagen efter checkade vi ut för vi tycker priset var för högt, speciellt när man kan ligga gratis längs med stranden precis utanför campingen. Och här är vi nu. Husbilarna står parkerade längs den milslånga stranden och vi har 25 meter till badet. Igår hade vi en härlig dag på stranden då vi invigde våra nya kameler och badade hur många gånger som helst. Igår kväll träffade vi ett par från HBK, Gun och Thomas från Borås som vi tog ett glas med och språkade med. De är de första och enda svenskar vi träffat sen vi lämnade Heiligenhafen. Jättetrevligt att få prata svenska. Senare på kvällen kom ett italienskt par och fösökte konversera men det var inte lika lätt. Men mycket skratt.
Idag är det måndag och vi vaknade till ljudet av ett stormigt hav. Det blåser rätt mycket men värmen finns och givetvis ska vi gå ner och bada. Men först ska vi städa ur bilen, det är mycket sand och vassa taggar från någon otäck strandbuske på golvet. Vi kommer att ligga här en natt till, kanske två innan vi far vidare mot Spanien.

Barbro Becker
Senast aktiv - från Eskilstuna, Södermanlands län, Sverige