Vilse i Andorra

tisdag 11 augusti 2009 Andorra la Vella, Andorra

Hejsan!!
Nu ar mitt lilla wwoofing aventyr slut, de sista dagarna vart ganska sig lika, bar sten mest. Tyvarr sa lyckadeds ETA smuggla in lite bomber i Palma samma kvall som jag skulle aka, som tur var sa var de ganska sma, och ingen kom till skada. Var lite orolig dar ett tag att de skulle stalla in all trafik till och ifran on och att jag inte skulle kunna ta mig darifran =S
Batresan gick lugnt och ganska snabbt, sov nastan hela resanm vilket var bra. Sa foprt jag kom till Barcelona letade jag mig upp till busstationen och hoppade pa forsta basta buss till Andorra. Resan tog ca 4 timmar och utsiktan var hur bra som helst, iaf den andra halften.
Vad kan man saga om Andorra da? Min Guidebok sa att Andorra ar shopping och skidakning samt att Andorra la vella ar fullproppat med bilar och koer. Har kommit fram till att det var en valdigt bra beskrivning, det ar affarer overallt som saljer allt mellan himmel och jord (till ett bra pris ma tillaggas) samt massa bilar, fast inte riktigt sa farligt som jag hade forvantat mig. Efter mycket om och men hittade jag mitt vandrarhem, det ligger en timmes promenad utanfor stan, uppforsbacke hela vagen upp, och 4 bussar om dagen. Kanns ganska utanfor maste jag saga. Dessutom ar det helt nybyggt och jattefrascht, men inte sa omtalat an, just nu ar vi bara 5 gaster totalt. (finns plats for flera hundra) dessutom sa hardom inte hunnit kopa in djupa tallrikar sa man far ata frukostflingorna ur en kopp =P
Iaf imorse sa letade jag mig ut till Arinsal, och sa fort man kommer utanfor Andorra la vella sa ar det bara skidakning som galler, backar och liftar overallt, tyvarr ingen sno sa jag satsade pa en promenad istallet. Tankte vandra till ett stalle som heter Estany truites. Tyvarr sa var beskrivningen ganska kass, hittade natt som halvt liknade det jag var ute efter men inte riktigt, sa jag fortsatte att ga och tillslut var jag upp pa 2600 meter och visste inte vart jag var pa vag. Som tur var sa var utsikten fantastisk sa det gjorde ingenting. Efter ett tag sa hittade jag toppen av liftarna sa jag bara foljde dem ner och hamnade mitt i centrum.
Forutom detta sa har jag inte gjort sa mycket mer, mest ute och gar och ser mig omkring. Hade garna shoppat, men sa rik kanner jag mig inte. Jo jag lyckades aven bli utslangd ur Andorras parlament (eller ombedd at ga beroende pa hur man ser det) Dorrarna stod pa vid gavel, och inga skyltar eller nanting, sa jag bara knallade in. Insag att det var ett parlament da jag hittade den pyttelilla kongresshallen eller vad man kallar det, da kom en guide fram och undrade vad jag holl pa med och sa att har far man bara vara om man ar med pa en guidad tur. Hoppsan! sant som hander =P
Imorgon formiddag ska jag ta bussen tillbaka till Barcelona, vet inte riktigt vad jag ska gora dar, bara ta det lugnt innan jag aker pa torsdag troligtvis.
Hoppas allt ar bra darhemma sa hors vi snart
/Tim

Timothy Murtagh