Hej!

måndag 14 september 2009 Nairobi, Kenya

Äntligen har jag hittat ett ställe där jag kan ladda upp bilderna!

Igår bokade jag safari till Masai Mara så vi åker på onsdag morgon och är borta till lördag kväll. Först ska vi stanna i Lake nakuri den första dagen för att sedan campa i Masai Mara i tre nätter. Längtar! Sedan ska jag och Kate till Mombasa nästa fredag till onsdag. Ska boka resan imorrn. Utöver det har vi planerat in Mt Kenya, Giraffe centre och Kimiju som vi ska besöka.

Var på kvinnokliniken idag. Hade inga höga förväntningar men men lugnt säga att jag blev häpen när jag kom dit. Den var ett litet, litet hus men åtta små rum. Utanför låg kanyler och sprutor på marken och så fort man steg in möttes man av en otrolig stank av ngt som liknas vid rutten mjölk. Rummen var inte större än att det precis fanns plats med tre sängar. För tillfället fanns där tre patienter som bodde där- en malariapatient, en med syfilis som spridit sig till hjärnan och en höggravid kvinna. Dessa människor låg bredvid varandra och vred sig i sina smutsiga sängar. Det första jag fick göra var att ta tempen pa patienterna och eftersom de bara hade en termometer (!) fick jag ta tempen under deras armar för att sedan tvätta den med sprit innan jag gick vidare till nästa patient. Fan va jag mådde dåligt att var vara där. Den ena kvinnan (med syfilis) låg bara raklång och stirrade upp i taket med tom blick. Hon såg mer död än levande ut. Hela rummet och stället var genomskabbigt! Hade aldrig klarat av att jobba där. Sedan lärde jag mig att ta blodtryck på patienterna som kom in i mottagningsrummet där doktor George satt (jättetrevlig man). Mestadels av tiden satt vi mest där och kallade in nya patienter. Tre volontärer satt vi i det lilla, lilla mottagningsrummet när George gav besked om patienternas provsvar. Jag tyckte personligen att det var lite skumt att vi tilläts vara där och höra det men patienterna verkade inte till att bry sig.

Plötsligt talade George om för en patient att han var Hepatit B positiv. Detta gjorde han när vi alla tre volontärerna satt där och lyssnade. Sedan fick vi en stor medicinleverans som vi skulle packa upp. Det vi fick göra var sjuksköterskasysslor och var helt nytt för mig. Aja, nu har jag iaf varit där. Men det var helt enkelt inte ngt för mig. Det var psykiskt påfrestande bara av att se hur patienterna låg och vred sig i sina sängar och det var omöjligt att vänja sig vid stanken. Det går inte ens att göra jämförelser med våra sjukhus. Det är helt fruktansvärt! Getter sprang ut och in i mottagningsrummet! Man får verkligen känna på att man nu befinner sig i en helt främmande värld!

Nu ska jag på bio och se G-force!

Hejdå

Anna Deltinger