var "ride"
var "ride"

Mombasa- piss eller paradis?

onsdag 30 september 2009 Nairobi, Kenya

Nu befinner jag mig åter igen i Nairobi vilket är både sorgligt och skönt. Bussresan tog ca åtta timmar och eftersom att vi bokat en nattbuss så förväntade vi oss lite sömn-vilket vi förstås inte fick mycket utav. Efter ca en timmes körning tvingas alla att stiga av bussen för att kroppsvisitera oss. Förstod inte riktigt poängen. Om jag hade velat skada/mörda någon hade jag väl hunnit göra det under den första timmen?

Väl framme i Mombasa, åtta timmar senare, möttes vi av en extrem värme när vi klev av bussen. Klockan var runt 6am men svetten rann redan. Det är inte klokt vilken väderskillnad det är bara mellan Nairobi och Mombasa! Här är nätterna och morgonarna iskalla och i Mombasa är luften jättefuktig. Vi bestämde iaf oss för att redan då ta ett dopp i poolen direkt. Väl framme på hotellet vi kollat in på Internet blev vi positvt överraskade av hur fint området var. Vi gick fram till recieptionen och frågade om priset- 350kr/ natt och rum! Vi slog till direkt om ombads att vänta i 20 minuter på att städningen i vårt rum skulle bli färdig. Med Kates ocgh min vanliga otur gick allting för bra för att vara sant-vilket det också var. 11.30 satt vi på stranden och hyperventilerade av värmeslag, fortfarande i väntan på vårt rum (rummen hade av ngn anledning blivit dubbelbokat så vi fick nu vänta på ett annat). Vid tolvslaget fick vi slutligen vårt rum iaf. Det var så otroligt perfekt! Det finaste hotellrum jag någonsin bott i! Allting var fräscht och fint och vi hade en veranda pa ca femtio kvadrat omsluten av stora palmer. Allting var byggt av bambu och apor hoppade runt i träden. Helt sjukt!

Stranden var underbar, kritvit sand och genomskinligt vatten. Synd bara att vattentemperaturen var densamma som i luften så man blev inte svalkad. Poolen var dock lite kyligare så där svalkade vi oss. Det såg verkligen ut som i paradiset, bara synd att man inte kunde njuta av det. Vi var de enda vita människorna förutom 50+ gubbarna som gick runt med beachgirlsen. 90 procent av befolkningen på stranden var 'beachboys' som sålde sig själva och sitt sällskap. De följde efter en vart man ön gick och det var helt otänkbart att lägga sig och sola på stranden, så fort vi visade oss hade vi tio stycken runt omkring oss som följde efter oss vart vi än gick, även om vi bad dem försvinna. När vi badade fick vi gå i med kläderna på och efter badturen gick vi upp till poolområdet där beachboysen inte fick komma in. Det var riktigt jobbigt! Vi red kamel på stranden vilket var riktigt kul och jag köpte så mycket suvenier att jag var tvungen till att även köpa en ny väska att bära allting i. I söndags kväll gick vi till ett discotek vilket inte var så lyckat så det blev mest skit av det.

Igår (tisdag) tog vi en taxi in till stan i Mombasa för att besöka ett Internetcafe. Där satt jag i 45 minuter och väntade på att komma in på hotmail. Sedan gav jag upp, gick fram till diken och sa att jag inte tänkte betala för en tjänst jag inte fick ngn nytta av. Kvinnan blev förbannad och tjatade om pengarna i de kommande tio minuterna. Jag brydde mig absolut inte om pengarna med tanke på att det handlade om några kronor men jag är en principmänniska. tillslut vann jag 'fighten' och vi gick därifrån.

När vui skulle checka ut runt 21-tiden igår gick vi till receptionen för att betala. Receptionisten krävde att vi skulle betala för fyra nätter när vi bara stannat tre. Vi talade om för honom att vi dagen innan frågat en annan receptionist om vi kunde betala våra tre nätter och sedan betala extra för att vi stannar där en fjärde dag (i och med att vi inte skulle hem förrän på kvällen), han hade lovat oss en summa som vi var villiga att betala. Denna mannen däremot, ville ha väldigt mkt mer och vi protesterade och sa att vi blivit lovade en viss summa och om vi vetat om att det skulle bli dyrare skllle vi ha checkat ut tidigare. Han gav sig inte och krävde pengarna av oss. Sedan ringde han ägaren till hotellet och gav oss telefonen. Vi talade om för honom att det inte var vårt fel att kommunikationen mellan de anställda inte fungerade och att alla inte följde samma regler. Tillslut lägger han på luren mitt i örat på Kate! Vi är vid det här laget både förbannade och stressade pga att vi har en buss att passa 21.30 i stan. Vi lägger pengarna (den lägre summan de sagt att vi skulle betala) och går därifrån.

När vi kommit tillbaka till rummet packar vi ner våra saker så fort vi bara kan och springer ut till taxin som vi bokat och som redan väntar på oss. Bredvid står också två av hotellarbetarna och skriker att de vill ha pengarna som fattas. Vi slänger in våra saker i bagageluckan och hoppar in i taxin. Så fort vi börjat rulla ser vi att de fäller ner bomarna så att taxin inte kommer ut. Chauffören stnnar bilen, säger att han inte kan köra ut förrän de fått sina pengar. Kate och jag är mer än förbannade vid det här laget, kliver ur bilen, tar vårt bagage och bestämmer oss för att promenera ut från hotellområdet. Vid porten står nu de två männen och parerar. Ett vilt bråk bryter lös, vi skriker att vi MÅSTE iväg till vår buss som väntar. Den ena mannen puttar mig ifrån bomarna så att jag inte kommer ut, puttar mig mot väggen och håller fast mig. Den andra mannen håller fast Kate. Vi båda viftar med armarna (fulla med packning), kämpar emot men männen fortsätter att putta oss trots att vi ber dem att inte röra oss. "min" man har nu med sin ena hand ett stabilt tag om mitt ena bröst (var nog inte meningen att den skulle hamna just där) Jag skriker att han ska släppa mig med han håller fast mig. Vi hotar med att ringa polisen, vid det här laget har den andra mannen tryckt upp Kate mot bommen och håller fast henne. Jag skrijker att han ska släppa henne. De håller fortfarande fast oss och jag tror att allt är kört. lyckligtvis kommer en annan hotellman och frågar vad som står på, männen släpper oss men kräver att vi stannar kvar. medan vi hämtar andan förklarar männen vad som hänt för den tredje. Sedan hör jag den vackraste repliken jag någonsin hört (även om jag hör det 350 ggr/dag) -"Taxi?" En bil, som egentligen inte var en taxi, kör upp bredvid oss och öppnar dörren. Jag och Kate slänger upp allt vi har på våra ryggar, slänger in det i taxin och bokstavligt talat flyger in i taxin!! "KÖR!!!" bakom oss ser vi hur männen kämpar för att hinna ifatt oss men de försvinner snabbt. Under taxiresan mit stan vet vi inte om vi ska skratta eller gråta. ALDRIG mer norra Mombasa, det säger jag bara!

Anna Deltinger
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige