Surprise - I'm home!

söndag 18 oktober 2009 Karlstad, Värmlands län, Sverige

Som många redan vet har jag kommit hem. Det har varit planerat i över ett halvår, att jag skulle åka hem i lagom tid till mammas 50-årsdag men att jag skulle lura alla och säga att jag skulle komma hem en vecka senare.

Onsdagen den 14 oktober var den dagen jag och Emma planerat att vi skulle åka hem, alla andra trodde 20 oktober. Alla utom min mostet Elisabeth och väl utvalda kompisar som jag berättade det för. Emma och jag sorterade och slängde och packade och vägde och slängde lite till innan vi äntligen beslutade oss för att dra igen resväskorna för gott och packa in dem i bilen. Ett långt kramkalas väntade innan vi åkte till flygplatsen klockan 19.00, det var jobbigt att säga hejdå till barnen men jag kan ju hälsa på och man kan ju ringa och maila... men i alla fall. Konstig känsla.

Vi åkte till flygplatsen där vi checkade in vårt (överviktiga) bagage och gick genom säkerthetskontrollen. Väl framme vid vår gate kom vi på att om något allvarligt hände i Sverige så att vi inte skulle få flyga hem skulle vi fastna på flygplatsen eftersom vi inte skulle få komma in i USA igen - mycket konstig känsla igen. De som sett The Terminal med Tom Hanks vet vad jag pratar om.

21.30 gick vårt flyg från vårt älskade, [b]älskade[/b] USA och vi försökte fokusera på allt positivt med att komma hem istället för på allt negativt med att lämna allt. Det gick både bra och dåligt. Vi fick platser precis vid vingen som vi fått de senaste gångerna vi flygit ihop men eftersom vi hade varsin tv så gick det bra ändå. Vi kollade på en film innan vi somnade men vaknade tvärt av den värsta turbulensen jag varit med om! Emma som är lite flygrädd blev nästintill panikslagen när hon vaknade upp och försökte leta upp sitt bälte som på något sätt försvunnit, eller i alla fall fastnat. Följande timme satt vi och höll varandra i handen samtidigt som planet skakade sig fram.

Mellanlandade på Island gjorde vi, gick genom en till säkerhetskontroll och sen gick vi och köpte varsin macka innan det var dags att sätta sig på planet till Stockholm, STOCKHOLM! Efter ett år i USA, efter resor till Denver, New York, San Francisco, Hawaii, Mexiko så skulle vi nu alltså till Stockholm. Väldigt svenskt. En film senare var vi bara en halvtimme ifrån vår slutdestination och vi började vi titta ut genom fönstret och möttes av något väldigt fint och grönt, nämligen skog! När vi landade andades vi djupt några gånger innan vi gick av, hämtade alla våra väskor och möttes av Emmas gulliga föräldrar som hade med sig varsin blomma åt oss. Lite lätt förvirrade satte vi oss i bilen och körde mot Hummelsta där vi åt lite mat och brände pengar på lösgodis! Mycket uppskattat! Nästa destination var Västerås där Emma och hennes föräldrar bor, Emma gick runt som en förvirrad höna och visste inte riktigt vad hon skulle göra men efter en timme skjutsade hon mig i alla fall till busstationen där jag skulle gå på bussen till Karlstad. Resan gick snabbt, jag lyssnade på bra musik, åt gott godis och fick ett samtal från Emma Andersson som var mycket uppskattat :) När vi sedan äntrade Karlstad och busstationen stod Bettan där och det blev ännu ett kramkalas. Väskorna åkte in i bilen och hon berättade att hon köpt risgrynsgröt (lycka!) och smörgåstårta (lycka igen!). Den håriga och söta katten Kasper var hemma och välkomnade mig och käkade räkor samtidigt som vi åt smörgåstårta och pratade länge och väl. Somnade som en stock men vaknade upp tidigt och åt risgrynsgröt med Kasper eftersom Bettan var på jobbet.

När Bettan sen kom hem såg vi på film och åt lite rester från kvällen innan och sen tog jag en dusch och Bettan ringde och kollade läget med en stackars ovetande mormor om hur landet låg i huset i Ulvsby där mammas kalas skulle äga rum. De som vi ville skulle vara i huset var där och vi började göra oss klara och åkte till Ulvsby och jag hann bli riktigt nervös innan vi var framme. Vi åkte förbi huset och kollade läget för att sedan vända och parkera så att jag kunde smyga genom buskarna med luvan på så att ingen såg mig genom några fönster. Bettan gick den vanliga vägen och plingade på dörren och jag hörde att det var mamma som öppnade så kusten var klar och jag sprang fram till dörren och plingade på. Mamma öppnade och jag sa grattis på födelsedagen! Mamma tittade på mig, gapade och vände sig om mot de andra som stod och satt bakom henne. Sen vände hon sig om igen och såg lite lätt chockad ut så jag bad om en kram och då började mamma gråta sådär som mammor gör när de ser sin dotter hemma på trappan igen efter ett år :) Pappa blev lika chockad och glad han och sen stod jag där i vårt hus igen efter ett år. Och Findus hade blivit gammal men han var fortfarande lika söt!

Det var hemskt roligt att komma hem till ett fullt hus, alla var lika överraskade som mamma och pappa och alla verkade glada att se mig och jag var väldigt glad att se alla också! Kvällen var väldigt lyckad och det var skönt att sova hemma igen.

Med blandade känslor är jag alltså tillbaka i Karlstad igen, det är kul att träffa alla igen och det är helt galet skönt att gå omkring i huset med mamma och pappa men det känns samtidigt väldigt konstigt. Karlstad är sig likt och jag har förändrats, det går liksom inte ihop. Handen är för stor för handsken som jag och Emma brukar säga.

Nu får vi se vad som händer, jag är redo för nya äventyr, det är en sak som är säker! :)