Det är inte sant !!

onsdag 4 november 2009 Cartago, Cartago, Costa Rica

Vi är framme !!! Sitter o tittar ut över bergen i det troligt vackra Orosi - har letat fram flippfloppen o shortsen.... men vägen hit.. sista veckan skall ni få här så återkommer jag med rapporter från paradiset !

Rubriken har varit ett dillemma … men jag tror jag nu har bestämt mig för … INTE DET OCKSÅ ….

Just nu sitter jag på flyget mellan London och Miami o skriver detta . Jag vet knappt var jag ska börja … i min egen värd o fantasi hade jag föreställt mig att sista veckan o resan skulle vara rena lugnet o bara flyta fram av små trevliga händelser o umgänge med vänner . Jag hade ju varit ute i såååå god tid med att fixa allt o packa… ja packningen ska nog få ett helt eget inlägg för den har varit allt annat en smidig .. trots min rese erfarenhet så är packningen något av ett heltidsjobb o lagom ångestframkallande..

Min goda vän Linda har präntat in i mig - det blir ALDRIG som man tänkt sig - men det kan bli bra ändå…

Historien får börja i tisdags när jag efter en trevlig förmiddagsfika hos Borghild min sjuksköterska från mina begynnelse dagar på plastiken nångång för evigheter sen – en dam som fått stå ut med mycket av mina hyss o idéer som tröstat o alltid funnits där och fortfarande verkar gilla mig .. hur det nu går till. Hon bjöd på en fm fika med hembakat bröd o goda ostar och samtal om vad livet har tagit oss o också på linjen – det blir inte som man tänkt sig men kan bli bra ändå.

Efter besöket hos Borghild var det dags för säsongens sista pilates pass- ett lugnt fint pass för att kliva ner på jorden o bara var a.. för det har varit endel stressade ögonblick ..

I bilen på väg till gymmet pratade jag i telefon med shortcutErika .. i korsningen Kåbovägen / Norbyvägen fick jag rött ljus… stod där o väntade … o nu inträffar ett par helt kaotiska minuter som knappt går att återge … jag vet knappt vad som är "sant” o vad jag tror hände… klockan är 15.00…

I backspegeln ser jag plötsligt en svartklädd man med armarna rakt utsträckta och en PISTOL i handen skrikandes - kliv ur bilen !! Jag blir helt verkligen helt hysteriskt o kasta på luren o skriker - jag kan inte prata med dig nu !! Inte helt oväntat blir Erika i andra änden lika ”hysterisk” o fattar inget o ringer genast upp..vilket stressar mig ännu mer .. jag skriker samma - jag kan inte pratar mer med dig nu … o kastar ifrån mig telefon ..

Inom loppet av ngn sekund fattar jag att mannen är civil polis .. det står en civilbil snett bakom mig med blålampa på taket o snart kryllar det av blålysen bakom mig..både polis o ambulans … men notera INGEN framför mig .. vilket jag fortfarande funderar över…

Jag inser snart att det är inte mig o min rosa katt tassar bil som dom vill åt utan bilen bakom… själv sitter jag där HELT paralyserad o klara inte av att köra iväg bilen… varje gång jag försöker så är det RÖTT o det finns väl ett inbyggd motstånd att köra mot rött o ännu mer om halva Uppsalas poliskår står bakom…

Efter vad som verkar vara en evighet och hur många rödljus omslagningar som helst så lyckas jag samla ihop mig o köra bilen i alla fall runt kröken.. då har killarna i bilen bakom klivit ur – lagt sig på marken o alla har nu handbojor… jag står o tittar en stund o försöker leka paparazzi… med min gamla erikssontelefon utan större framgång…

Efter en stund klara jag i alla fall att köra vidare till gymmet … men att fokusera på ngt lugnt pilatespass går inte … ställer mig på löpbandet istället…

Ringer mig ständigt allti allo Catte – vad har egentligen hänt.. jag så polisen ta ut en rånarluva ur bilen… hon surfar… ett jävla STUDENTSPEX!!! Ngr fååå rader .. tror inte tidningarna hann fatta vilket pådrag det hade varit.. ….. här är man med om nästan ett rån o det får knappt en blänkare i tidningen .. kan man stämma UNT ?
Det intressanta med detta var att få uppleva hur in helv… rädd jag kan bli o få en faktiskt förståelse för vilken hemsk upplevelse alla bank o affärs innehavare som ställs inför vapen hot känner.. jag vet knappt vad jag tänkte o trodde .. bil kapningar i centrala Uppsala är ju trots allt inte det vanligaste..

En liten passus är att när Erika som jag pratade med i telefon med är o hälsade på mig i Uppsala på kulturnatten så rånades Konsumaffären vi var inne i samtidigt som vi letade ingefära.. vi var 10 meter från kassan o märkte inget… utanför när vi skulle lämna våra obefintliga vittnesuppgifter så började polisen hackan på Erikas skattemärke på bilen… kanske det som gjorde att jag trots pågående läge inte ville köra mot rött…

Veckan i övrigt förflöt med mindre allvarliga incindenter mer lagom irriterande… jag fick en check på 725 kr från en amerikanskbank - gick till Nordea där jag är kund.. visst dom kunde lösa ut den men det kostade 1500 kr …

Vandrade vidare till Sparbanken…jo det går bra om du har ett konto här.. det har jag inte .. men jag kan öppna ett och sätta in pengarna där.. nej det går inte att öppna för det ÄNDAMÅLET….. vilka ändamål man har med konto i Sparbanken framgick inte…. Citibank som angavs som avsändares bank o jag har konto i .. sorry we dont take.. men jag ska till Miami .. det är en amerikansbank .. kan jag lösa ut den där .. nej den är ställd i svenska kronor.. BINGO !!! SUCK !!! va fan…..

Vidar under veckan har jag lyckats få ett inkasso från en räkning från jan 2007 som jag aldrig känt till..den lyckades jag få avskriven pga handhavande fel.. ännu en rättsprocess
som är pågående.. med 2 frågeställningar..vad är det oskäligt o när uppstår tvisten… vilket ger svar på frågan när han man rätt till olika saker detta lär jag återkomma till .. nu får rättsprocessen ha sin gång utan min närvaro… jag har också betalat 1100 kr för att förkorta min resa med 5 dagar !!!! Begåvat … nej.. men för att följa försäkringskassan regler….

Veckan har också haft en massa trevliga happenings – en spännande middag på en afrikansk restaurang där man skulle äta med händerna – urgott !!

Diskobowling med bröder med familj - Milla vann stort i vårat lag !!

En jätte trevlig 2 veckorsvistelse hos familjen Brundin !! TACK TACK !! Sista dagens fixa trixa flöt på trots stress o jag hann fika o prata ngr korta samtal i telefon….sorry till er som jag var kort mot ? .

Så var det dags för dagen D !! AVRESA !! Nu kan inget mer .. jo det kan det !

Den utlovade skjutsen till Arlanda blev magsjuk… skit happends o det finns taxi…

Taxin kom… jag är ledsen men igår kväll hade en kund sönder en flaska sprit i bilen o min kollega gjorde rent med ÄTTIKA !! Hela taxin stank ättika !!

Men chauffören verkade så skamsen o trevlig så jag bet ihop…. På vägen fick jag lära mig det mesta om akvariefiskar o speciellt guppis !!

I god tid på Arlanda utbröt nästa KAOS !! Min minst sagt hysterisk tunga överdrivna packning o ingen våg vid sidan om incheckningen .. Ann kom .. Annika kom med Martin .. vi packade om o slängde .. = Annika fick ta med´ sig hem- jag lovar att återkomma med ett eget inlägg om bara packningen….

Incheckning … Ann flöt förbi.. väskorna direkt till Costa Rica … så var det min tur .. hur länge ska du vara i Costa Rica .. 6 mån… men bara ok 90 dar .. jag vet .. jag reser ut.. men du måste visa en utresebiljett annars kan jag inte låta dig åka !! Vi kan sälja dig en enkel biljett mellan San jose - Stockholm - 20 000 kr ! Tack MEN NEJ tack !!

OK – jag måste i alla fall få åka till London utan att ha en utresebiljett från Costa Rica !! Under visst muttrande o kolla whit my manager - ok… men jag checkar INTE in dig till Miami o Costa Rica !! Ok !

Något fika med Annika o Martin hanns tyvärr inte med – sorry sorry Annika men det var kul att se dig o UR söta Martin !!! Skickar du nytagna bilder till mig skickar jag dom du vill ha till dig !

Vi går genom gaten o kl 10.30 beställer en dubbel whiskey !! o djuuup andas !!

Ringer till min resebyrå - köp en biljett till mig var som helst vilket datum som helst ut ur Costa Rica !
( noteras måste här att jag redan har bokat om min flygbiljett engång till priset av 1100 kr pga att försäkringskassan godkände inte att jag var borta 6 mån o 4 dar .. )

På flygplanet samtidigt som safty instruktions ringer resebyrån.. jag kryper mellan sätena o svarar i Anns mobil – hon har ju som tur var med den – min ligger hemma hos Catte ! - Visst det blir bra - konto kort nummer … visst .. va ?? jo . ja .. va - OK till Panama City den 28 dec - FINE - ( jag som varit i Panama ciity engång o var såå skiträdd för hela stan o lovade att aldrig återvända .. nu verkar det bli nyår i panaman… vi får se.. )

Ok .. kan inte bekräfta nu ..kollar min mail fine tack tack !!

Framme i London går inte min telia webmail att ÖPPNA !!! inte på någon av 2 datorer jag prövar !! ringer resebyrån igen.. skicka till alla min alternativ mail…
Lämnar in väskorna på förvaring o ger oss mot London .. hittar så småningom hotellet o nu Mat …både Ann o jag håller att hungra igen… kollar mailen igen på hotellet .. går inte att öppna o på hotmail går inte bifogade word doc att öppna.. jag har mail från resebyrån som kan vara min lösning på att få resa men kommer inte åt dom.. jag djuuup andas !!

Ann finns bredvid hela tiden hur lugn som helst . !!

MAT - fish and chips – vi lyckats välja det dyraste mest turistiska stället i området .. MEN dom har ett ursunkigt Internet cafe i källaren !! - å jag kan öppna min mail !! Har nu all information om min biljett till Panama City… men deras skrivare är SÖNDER !!!

Djuuupp andas !!

Efter ett antal Internet cafeer har vi lyckats få ihop både ett ställe som kan öppna mina mail o skriva ut !!!!

Kvällen tillbringar vi runt klassiska Picadilly circus .. dricker engelsk öl.. tittar på folk .. lyckats undkomma en skum kille som ”förföljer oss ” för att stupa i säng 21.30…

Ann sköter väckningen.. upp duschar .. opps jag har inte ställt om mobilen .. kl är bara 05.15… sover nyduschade med kläderna på 1 timme till.. får i oss sen lagom icke näringsriktig frukost på super vitt bröd o jam … o smör.. innan avfärd.. regnet öser ner o vår taxi vill köra oss ända till flygplasten istället för snabbtåget dit.. for good luck.. his first job… en vådlig färd… men vi anländer till flygplatsen .. checkar in o dom frågar INTE efter min UTRESA från Costa RICA !! … Jag tar 2 whiskey på planet o djuuup andas….

Efter ca 30 min flygning inträffar för första gången i mitt liv på en flygning en medical emergency incindent… o min första EGO tanke är .. Nej inte det också att vi måste vända tillbaka !!! Men läget fixar sig o jag vet inte vad som hände .. rykten om panicattack… eller nåt .. .damen ligger nu med syrgas o vi flyger vidare . Ann o jag sitter inte bredvid varann.. planet fullbokat… nu ska jag gå o se hur hon mår .. kanske sover hon ? … vi är i Miami om ngr timmar o kanske kan jag skicka detta där … annars får ni det efter jag kommit till Costa Rica.. Nu är det bara fullfart framåt o lugn o ro som gäller !!