Novembersol

lördag 7 november 2009 Accra, Större Accra, Ghana

Hej alla!

Fullmånen sken och fick vågskummet att se ut som vispad grädde när vi sprang genom den vita sanden mot den hägrande atlanten. Det 25-gradiga vattnet omslöt våra dammiga kroppar när vi slängde oss ut i de stora vågorna och smaken av salt sköljdes bort av den iskalla ölen när vi lutade oss tillbaka i stolarna i campingens bar och borrade ner fötterna i den mjuka, ännu solvarma sanden - vi var framme i Afrika!

Det här var förra söndagen och sedan dess har det blivit många bad i Atlanten och många öl i magen. Temperaturen pendlar runt 30 grader och luftfuktigheten är hög, riktigt hög, vilket gör att man går runt och svettas konstant. Vi är bara 23 resenärer och 3 som jobbar, d.v.s. kör bussen, fixar mat (som alla hjälper till att laga i matlag) och fixar lite annat. Den här gången är sammansättningen av gruppen minst lika komplex som tidigare, vi har allt från en 19-årig student till en 69-årig norsk pensionär. 14 killar/män och 12 tjejer, medeläldern är så hög som 41.

I den här delen av Afrika finns det varken gott om datorer eller sevärdheter men vi har hunnit med ett dygn i Addis Abeba där vi tittade på Lucy, hon var inte lång men hon var gammal: 3,2 miljoner år gammal var hon när hon grävdes upp och hamnade på museum 1974. (Sedan dess har man inte gjort något underhåll på museet.) Det fanns lite andra benbitar och fossiler där också. Vi besökte de sedvanliga, hysteriska, marknadskvarteren och såg ut över huvudstaden från en utsiktspunkt på ett berg.

När vi kom till Togo så blev vi mötta på flyget av reseledarna och instuvade i bussen och så for vi direkt till en camping. Dagen efter så åkte vi till vodoo-landet Benin där vi bl.a. besökte Granvie: "Afrikas Venedig", en stad med 32 000 invånare som är byggd på pålar några kilometer ut i en grund sjö. Invånarna lever av fiske och, i viss mån, turism. Pa väg tillbaka så stannade vi och tittade på en Vodoo-ceremoni där det bland annat offrades en levande höna till gudarna. Dvs, den var levande till en man bet nacken av den och spottade blod omkring sig. Människor utklädda i något som såg ut som gigantiska borstar i en biltvätt sprang omkring och "anföll" publiken, gudar "föddes", sprit dracks och allt ackompanjerades av vilt trumdunkande. Lite spännande och mycket märklig upplevelse...

I går passerade vi gränsen till Ghana och körde de 17 milen till huvudstaden Accra pa under 6 timmar :-) Efter avspolning av resdamm så drog nåstan hela gänget iväg på fredagsmys på en sportbar med västerländskt stuk, god mat och karaoke. Det blev en lång och kul kväll där det mest bestående intrycket var hur öppet det är med prostitution här. Och tyvärr alldeles för billigt. Enligt en marknadsundersökning som vi gjorde med taxichaffisen så kunde han ordna en kvinna, transport till ett hotell och två timmars "umgänge", samt att han passade ens väska under tiden, för $30 dollar. Det här är en av de mindre vackra sidorna av det fattiga Afrika, svårt att blunda för men också svårt att göra något åt som turist. Fattigdom finns det gott om men den syns inte så mycket här som jag trodde.

Maten, mycket fisk, är för det mesta mycket god och vällagad men varken den eller ölen är superbilliga, en vanlig middag kan lätt kosta 50-100 kronor, men det går att äta sig mätt för en tia. Människorna är generellt mycket vänliga, men de tycker inte om att bli fotograferade, tyvärr.

Nu drar jag vidare mot nya äventyr och som sammanfattning så kan jag bara skriva att jag mår toppen och har haft en kul resa hittills. Sköt om er där hemma!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige