Nu borjar den langa resan norrut!

onsdag 11 november 2009 Kumasi, Ashantiregionen, Ghana

Kvallens Champagne och efterfoljande festmaltid, till ara av dagens firande av Bengt 60 ar, far min mage att kurra. Jag ligger pa rygg och tittar upp pa stjärnorna vars isblåa ljus silas genom palmbladen. Langt ut till havs flammar en eld pa en oljeplattform och i min fantasi blir den till en oljelampa pa ett av de hundratals slavskepp som passerade forbi har under flera hundra ars tid. Vagornas brus overrostar allt annat och vaggar mig till somns den sista kvallen vid Atlanten, jag somnar och vaknar 8 timmar senare under den rosa-lila gryningshimlen. Annu en novemberrnatt har passerat i Ghana och nu vantar ett morgondopp fore frukosten.

Idag har vi lamnat kusten och borjat var resa norrut mot torrare luft, dammigare vagar och nya aventyr. Just nu har vi lunchstopp i Kumasi och har ar forsta gangen pa lange som det finns en dator synlig. I dag ska vi kora i 13 timmar ar det tankt sa det ar skont med en benstrackare.

Ingen alskar Accra, ar forsta meningen i Lonely Planets avsnitt om Ghanas huvudstad - och jag forstar vad de menar! Det var en het, fuktig, skitig, kort sagt hysterisk huvudstad med en enda sevardhet, namligen Independence square dar man varje ar hogtidlighaller minnet av landets frigorelse fran engelsmannen 1957. Det var ett gigantiskt torg vid Atlanten som tog 5 minuter att fotografera. For ovrigt sa bestod staden mest av marknader av alla de slag. Har saljer man verkligen ALLT pa gatan, mikrovagsugnar, soffgrupper, gas, bensin i literstora glasflaskor, kycklingar - levande och doda - klader och till och med en likkista i form av en helikopter. Undrar om man kommer fram fortare till Sankte Per i en sadan? Efter ett drygt dygn i Accra var vi ganska nojda, en positiv upplevelse var i alla fall ett mycket speciellt restaurangbesok da vi (13 st) gick nagot kvarter fran hotellet (jo vi fick 2 natter pa hotell) och hittade ett hal i vaggen med en olskylt och tva sma bord utanfor. Vi fragade om det gick att ata dar och 5 minuter senare stod det en bunt vingliga bord och stolar pa gatan i den morka granden. Vi kunde valja pa kyckling eller fisk (men kycklingen rackte bara till tre) och till det blev det ris, fried Plaintain (matbanan), gronsaker och tva sorters salsor, varav den ena var tårframkallande stark. TAllrikarna kom in en och en med ca tre minuters mellanrum men maten var val vard att vanta pa. Det blev resans hittils basta maltid, pa ett stalle dar man knappt trodde att det gick att hitta nagot atbart alls.

Vi har hunnit med att besoka ett gammalt slavfort fran 1600-talet, ett magnifikt hus vackert belaget vid stranden men med en mycket mork historia. Har forvarades, och sorterades, afrikaner fran hela vast-afrika i flera manader innan de saldes som slavar och transporterades ivag till nord- och sydamerika samt europa. Nu var det ett fint museum men man kunde latt forestalla sig stanken och oljudet av tusentals tatt packade man, kvinnor och barn.

En nationalpark var en betydligt trevligare plats. Vi gick nagra kilometer med en guide som berattade om djur och trad, bla fick vi reda pa att barken pa mahogny-tradet fungerar som potensmedel (men det duger inte att borja gnaga pa moblerna hemma, pojkar!). Djur var det sparsamt med, jvi sag ngara av de 600 fjarilsarter som fanns dar, en tusenfoting lang som en penna och nagra faglar. Aporna, elefanterna och krokodilerna hall sig borta men att ga over 7 hangbroar 40 meter upp i luften var i sig en spannande, och gungig, upplevelse.

Nu maste vi hitta lite mat innan vi aker vidare, skot om er alla!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige