Det sa pang!

tisdag 24 november 2009 Bamako, Bamako District, Mali

Vi ar vilse i den kolsvarta natten i Mali. Efter gransen fran Burkina Faso skulle det vara ca 5 mil till vårt natthärbärge och vi skulle hinna fram innan mörkret kom. Vår inhyrda guide, en afrikan som har varit tolk/guide åt bussarna tidigare och som borde hitta, visade vänster i den forra byn vi passerade men nu börjar han se tveksam ut. Vi har kört i en halvtimme utan att se någon/något annat än vägen när vi chaufförerna bestämmer sig för att vända. Alla är trötta, hungriga och börjar få slut på vatten. Bengt, den sävlige skåningen som kör har blivit lite frustrerad och trycker lite extra på gasen och det är då som det stora hälet dyker upp. Bussen kränger till och sedan hörs en dov smäll när höger framdäck exploderar i 80 km/h. Oljetråget får sig en smäll så nu pinkar vi olja längs vägen.

När vi står utanför och hejar på däckbytarna så är det alldeles stilla, det enda som syns är stjärnorna och en koflock som plötsligt passerar mig på 5 meters håll när jag står och kissar. Till slut kommer vi fram, 2 timmar för sent.

Vi vandrar en hel dag (18 km) längs en stor klippa där vi besöker Dogon country, en gammal pygmèby bygd uppe i klippan. Natten tillbringas högt uppe på en platå i en liten by där tre religioner samsas. Morgonen efter har vi 8 km till bussen och när vi väl börjar köra visar det sig vara de sämsta vägarna hittills. Det tar en timme i 20 knyck innan vi hör ett otäckt ljud från vänster bak och alla i bussen skriker neeej! Punkteringen är ett faktum, vi har 18 mil kvar men slut på reservdäck... Som tur är så sitter det dubbla däck bak så det går att puttra vidare i sakta mak. Framme i Mopti, 3 timmar senare, parkerar vi och hör ett pysande ljud från höger framdäck - 3:e punkan på 3 dagar måste vara ett rekord.

Medan Bengt stannar kvar i stan och reparerar åker vi andra en 2,5 dagar lång tur på Nigerfloden. Båten är 20 m lång 2,5 m bred och det finns soltak, toahål längst bak och kylväskor med kall läsk och öl. Frukost och lunch serveras på båten och middagen äter vi i land där vi också övernattar i tält.

Efter en kort jeepfärd på slutet kommer vi till Timbuktu - som visar sig vara en riktig skitstad, dammigt och förfallet. Vi är nog ute 50 år försent. En natt på hotell och sedan bär det iväg ut i Sahara på en skumpig dromedar. Middag på grillad "bä", antagligen get eftersom vi inte har sett ett får på länge. Gott var det i alla fall! Sover under stjärnorna igen och sedan blir det en hysterisk 8-timmars färd i Jeep genom öknen tillbaka till Mopti.

I dag har vi haft buss-städardag, det behövdes och nu luktqr bussen gott igen!

Slut för idag

Adam Källström