barnhem!

onsdag 2 december 2009 Bali, Indonesien

Vi tankte att det inte skulle ta allt for lang tid att hitta det har barhemmet.
Lite langre tid an vad vi hade raknat med tog det anda, Vi fragade oss fram genom en stad kandes det som.
Fast det var helt okej eftersom jag fick en ordentlig rundtur som var unik. Alla ville hjalpa till med ett rad om hur vi skulle hitta stallet, men till och med jag som inte forstar spraket kunde se att dom inte visste vad det var for nagot vi fragade om.
Till slut kom vi fram anda.
Vi korde upp langsamt lite osakra pa om vi hade hamnat ratt, Men da kom det fram tva kvinnor som hade vantat pa oss.
Halsade glatt och valkomnade oss. Med en gang sa fock jag en rundtur pa omradet.
Min radsla over att se en massa ledsna fattiga barn forsvann direkt. Overallt mottes vi av glada nyfikna ansikten som narmade oss.
Vi stanande bara over dagen men den dagen gjorde anda ett intryck, och jag akte darifran med en glad kansla i mig.
Det har ar vad jag fick lara mig:
For sex ar sedan sa startade det har tva kvinnorna pa egen hand ett barnhem.
Idag bor det 50 st barn dar, aldsta ar 18 ar och yngsta ar tva ar. Halften av barnen ar foraldralosa, och de andra kommer fran familjer som inte kanner att de har rad eller mojlighet att ta hand om dom.
Alla barnen gar i skolan, hjalper varandra med laxor, matlagning stadning varje dag mellan klockan 4 och 5.
Sen ar det dags for yoga, De tva kvinnorna har ovat yoga lange, och marker en positiv effekt for barnen.
Jag hapnade nar jag sag sa sma barn som ville visa vad det kunda. Jag kommer aldrig i hela mitt liv kunna boja mig sa!
Sen gick det over till lite mera dans pa egen hand istallet.
Av regeringen har sa far barnhemmet varje ar ris sa att det racker for en manad. Av folket som bor i staden far dom lite saker ibland, men det ar inte manga som anser sig ha rad att skanka.
Dom tar emot volontarer med, det ar deras viktigaste och nastan enda inkomst. For en manad betalar man 370 euro, da far du mat och boende, och finnas med for barnen som en syster.
Nu har dom ingen volontar pa 4 manader...
Dom har nagra hus pa garden som dom byggt sjalva, ett hus tar dom ungefar ett ar att bygga eftersom dom maste fa folk osm skanker materialet till dom, sen kostar ju arbetskraften, for ingen jobbar ju gratis?!
Just nu sa bor det ungefar 3 st barn i varje sang. Och om tva veckor sa hoppas dom kuna borja bygga ett till hus, for det finns fler barn som behover nagon stans att bo. en familj att vaxa upp med. Och det har var en stor familj fylld av lek och skratt.

For grunden behover dom 100 sackar cement, en sack kostar 40,000 rupia, vilket ar 28 svenska kronor.

Jag ber er som vill hjalpa till att gora det, det har ar mycket hjalp for lite pengar.

YAYASAN NARAYAN SEVA
Bank BRI (Bank Rakyat Indonesia ), Branch –Singaraja,