Konstiga saker...

söndag 6 december 2009 Nouakchott, Mauretanien

Alla som har varit i Nouakchott räcker upp en hand! Ingen? Okej, då kan jag upplysa om att det är huvudstaden i Mauretanien, ett av världens mest glesbefolkade länder. 3,5 miljoner inv. på en yta fyra gånger större än sveriges. Men gott om sand finns det! Vi är i den västra utkanten av Sahara och vägen kantades av sanddyner i går.

Men jag börjaar där jag slutade: I Dakar. Efter att ha besökt La Goree, en pittoresk liten slavö, West point, som är det afrikanska fastlandets västligaste punkt, och haft avskedsfesten (som blev kul och blöt...) skickade vi hem drygt halva styrkan. De åkte en tidig morgon med regnet hängande i luften och med 36 timmars resa framför sig. Vi andra sov en stund till och rullade sedan iväg norrut till Saint Louise, en stad med 155 000 inv som ska ha varit fransmännens första kolonisation i Västafrika. Spåren efter fransmännen var tydliga, speciellt en lång järnbro konstruerad av ingen mindre än Gustav Eiffel, men även en del vackra, men förfallna, kolonialhus.

Vi bodde långt ute på en halvö med Senegalfloden på ena sidan och Atlanten på den andra. Solen kom fram och så även flugorna, jag har nog aldrig sett så många på samma ställe. Anledningen var den stora fiskmarknaden en bit bort - tack och lov utom luktavstånd! På den stora och tomma stranden fick vi vara ifred för de flesta krypen så vi hann skaffa oss en bättre brännna. På lördagsmorgonen startade vi redan vid 06 och körde en bit innan vi åt frukost, för att slippa dela med oss till alla flygfän. Vid 10-tiden kom vi fram till gränsen mot Mauretanien där vi skulle passera en flod och det brukar bli problem. Innan vi var klara med pass och hade tjatat oss till att åka fore i färjekön och åter igen fixat medd pass på andra sidan, va klockan ca 18.00!

Nu till de konstiga sakerna: När vi stod i färjekön så kom Thomas (reseledaren) i kontakt med två män som ville lifta med oss och det visade sig att den ena var en pensionerad general med stort inflytande (och en stor kropp och personlighet med för den delen). Den andre tillhörde någon tidigare kungasläkt och hade också lite att säga till om. Dessa två figurer var till stor hjälp vid de 8(!) tillfällen som vi blev stoppade av polisen under de 20 milen till Nouakchott. Om inte de hade varit med så hade vi inte hunnit fram samma dag. Den f.d. generalen var för övrigt grymt imponerad av en iPod som han fick låna, vad han tyckte om musiken framgick inte...

Nästa udda grej var när jag nyss gick på Musée National och hittar en tavla föreställande en fiskeby. När jag tittade närmare såg jag att det stod Wedins salteri på den, den var gjord av en svensk konstnär (Anders Åberg) från Västernorrland och donerad för några år sedan - till Mauretanien!!!

När jag kom in på internetcaféet så tog jag över datorn från några muslimska män (vi är i den arabiska delen av Afrika nu) och sidan de hade uppe föreställde en arab och några vapen... Tyvärr kunde jag inte tyda texten.

När vi var på banken (sondagsöppet här) så mötte vi två spanska journalister som var här med anledning av att tre spanska hjälparbetare hade blivit kidnappade förra veckan, på samma väg som vi ska åka i morgon... Har ni hört något om det där hemma? Det blir nog full fart med bussen, stängda dörrar och inga kisspauser tills vi är ute ur landet.

Annars så har vi det fortsatt bra, min förkylning har släppt, Thomas hjärnhinneinflammation likaså och Alliou, vår senegalesiske guide som har åkt med oss sedan Mali, blev bättre från sin Malaria lagom tills han lämnade oss vid senaste gränsen. Det känns tomt i bussen nu när vi bara är 13 men å andra sidan så har vi fått ägg och bacon till frukost och vi behöver inte trängas direkt. Om två veckor är vi hemma men vi har två länder och ca 250 mil (minst) kvar, det känns lagom.

Nu ska jag leta på en bra restaurang innan det är dags för den andra av stadens två sevärdheter: Fiskmarknaden. Och så finns det en del moskéer förstås...

Take care!

Adam Källström