Att kocka på hebreiska

söndag 20 december 2009 Bagnes, Valais, Schweiz

Har skaffat mig lite extrajobb i chalerna, denna vecka är det chalet raphael där jag är köksnegern.

Chalet Raphael...denna vecka kostar 150 000 euro för hela chalet, all inklusive.

Köksmästaren är född i england men bor i Israel, detta påpekar han två gånger i timmen. Han har rökt gräs sen han var 16 år, detta påpekar han två gånger i timmen. Han har Israels största cateringföretag, detta påpekar han två gånger i timmen. Han har inget gräs och vill att jag ska köpa det av diskarna jag bor med, detta ber han om två gånger i timmen.

Hursomhaver.

Vårt jobb går ut på att mata nio personer tre gånger om dan. Detta är lätt. Men det tar 17 timmar eftersom dom inte käkar frukost på kvällen utan på morgonen och lunch äter dom som seden säger mitt på dagen så man får stå där och se snygg ut rätt mycket.

Detta är jag bra på.

Idag fyller en av gästerna 50 år så igår när jag stod och städade efter köksmästaren, han grisar ner - jag städar, kom chefen och sa åt mig att lämmna köket, ta fram tårtan och komma ner till discot i källaren.

Ja, det finns ett disco i källaren, det ligger brevid spat och bakom swimmingpoolen men under tredje vardagsrummet.

Väl i discot var det bara att kliva på spriten och börja dansa, för vad är väl et disco med nio familjemedlemar? Man måste ju ha massa söta flickor och en smutsig kockhora också.

Så gick det till när jag fick betalt för att supa och dansa med 50-taggare.

Detta är jag bra på.

Efter dansen blev det utgång till Farm Club med sonen i familjen som bjöd på helrör och obetald dans. Hela personalen földe lydigt med men fick inte betald för avslutningen på kvällen.

Blev väckt lite försent av min kära mor som jag faktist inte kommer ihåg vad hon ville. Vad hade du på hjärtat? Skrivet härnere så kan jag ju svara nästa gång jag hittar en dator.

Nu är jag ledig till klockan sex då vi ska börja mata kossorna igen...

puss kram sej

Henric Nienhuysen