Vi har handlat på Wal-Mart
Vi har handlat på Wal-Mart

Snäckor och shopping

söndag 27 december 2009 Orlando, Florida, USA

Hejhej!

Det har varit lite internetlöst i några dagar - men nu är ordningen återställd.

Vi åkte från Orlando i regn, kom fram till Siesta Key i sol. Det kändes oerhört lyxigt att komma fram till en fantastisk strand, Crescent Beach, på juldagen!

Receptionen var stängd när vi kom på juldagen. Personalen hade ledigt. Vi har två rum och hittade nycklarna på rummen när vi kom. Det är rent och snyggt. Men litet. Petter och Fred fick det större rummet med en lite mindre säng och en bäddsoffa, medan Per, Dante och jag delar på en större säng i ett mindre rum. Vi har 150 meter till stranden.

Att gå i den här sanden är som att vandra i beige potatismjöl. Samma "gnissel" fast på ett bra sätt.

Vi har redan plockat snäckor. Tjohoo! Dante och jag tog en tur på den närmaste stranden i går morse medan de andra sov. I morse körde Per oss till Turtle Beach som är ett bättre ställe för "shelling" (samla snäckor). Det är jättemärkligt - vår strand slutar precis nedanför oss, sen är det en udde och efter den kommer Turtle Beach och där är sanden helt annorlunda. Mycket grövre och mer snäckskalig.

Jag tänker inte göra några geologiska gissningar om hur det kommer sig - konstaterar bara att det är konstigt.

I går var det ganska kallt så vi tog en tur med bilen. Till en outlet. Häpp! Handlat har vi. Mycket. Köpte två par byxor, en munkjacka och en långärmad T-shirt på OshKosh till Dante. Under 300 spänn tillsammans. Otroligt!

Till mig själv köpte jag två par Crocs modell damsko (Petter och Fred tycker att jag är dum i huvudet som har köpt Crocs. Själv börjar jag inse finessen med ett par lätta, vattensäkra skor!), ett par finfina shorts, en topp, linnen och ... ett par shorts till, tror jag. Petter fyndade på Calvin Klein och Fred på Banana Republic. Per hittade ett par jeans. (Hittade och hittade. Han köpte dem såklart.)

På kvällen åt vi i Sarasota, den närmaste staden. Stället heter Phillippi Creek Village Restaurant and Oyster Bar. Very good indeed. Fisk och så. Dante njöt av en jättebytta med friterade bläckfiskringar.

Kallt idag också. Men solen skiner. Det tycks bli en lugn dag. Förmodligen åker vi till Sarasota och kollar läget. Eventuellt en tur till Longboat Key också. Det är den närmaste ön norrut. Misstänker att den är ganska lik Siesta Key. Man åker på en väg i mitten och ser inget vatten, men palmer och fina hus. Rätt som det är finns det en allmän väg ner till havet och åker man ner där hamnar man på en stor parkeringsplats varifrån man promenerar till stranden.

Det finns pelikaner här. Bruna. De flyger nära vattenytan och dyker när de ser nåt smakligt. Sen guppar de på ytan en stund innan de börjar jakten igen.

När vi letade snäckor idag så stod det en häger på stranden. Vi kunde gå väldigt nära. Den var oberörd. Ståtlig fågel.

Det är oerhört behagligt att vara här. Det är ju inte kallkallt, mer kyligt jämfört med varmt. Hahaha. Det var kanske väl subjektivt. Men så är jag inte meteorolog heller. Vi försöker räkna om Farenheit till Celsius hela dagarna. Körigt. 77F är 25C. I morse hade vi 53F vilket är 12C.

Annars tycker vi nog att vi har räknat ut hur turen ska gå på ett alldeles vansinnigt bra sätt. Vädret har stått oss bi. Regn när man åker bil och under nätterna har vi inget emot.

Nu ska visst Petter göra några internetläxor Så jag ska ladda upp några bilder och sen gå på stranden kanske. Hihi!

Johanna Etzler