Skidresa och fördomar försvinner

lördag 20 februari 2010 Ankara, Turkiet

Tjoho!!
Tiden springer iväg här, har redan gått två veckor sen jag anlända och jag trivs jättebra.

I torsdags morgon bar det av till dem turkiska bergen för skidåkning, ja tro det eller ej så kan man åka skidor i turkiet. Mitt universitet har ett eget hotel i Uludag (ett av det bästa skidställerna i turkiet) för bara deras studenter och föreläsare. Helt Sjukt!! Men men, jag kan ju inte säga att det var den bästa skidstället som jag varit på, efter en vecka i österrike så har man ju blivit lite bortskämd. Bussresan tog ca 7 timmar och när vi körde in i landet blev det bara varmare och varmare utomhus, så när vi började närma oss skidstället och fortfarande inte hade sett någon snö trodde vi att dem hade lurat oss. Men om man åker väldigt hög upp i dem turkiska bergen kunde vi faktiskt tillslut hitta lite snö. Det var mest nybörjar backar, och eftersom mer än 60 % av studenterna aldrig hade stott på ett par skidor förut var det verkligen en upplevelse att se detta. Jag blev väldigt imponerad på nybörjarna, dem lärade sig väldigt snabbt. Problemet med resan (om jag ska klaga lite) är den turkiska kulturen, dem är såååå dåliga på att planera, dem är mer - ja ja det ordnar sig det tar bara 10-15 min men egentligen tar det en timme. Så när vi äntligen kom till skidstället så var vi försenade och som dem hade berättat så var allt inkluderat i det pris vi hade betalat, dem hade bara glömt en ganska viktigt detalj. LIFTKORT! haha, vi som hade åkt skidor innan blev ganska shockade, det ännu mer shockerande var att det fanns inget kort för alla liftar utan man var tvungen att köpa ett kort för varje lift eftersom det var olika företag som ägde liftarna. :-/

Anyway, det brantaste backen var en lätt röd backe så det var inte precis några utmanande backar, så dag 2 provade jag på snowboards. Det var riktigt roligt, och jag måste faktiskt säga att jag var rätt dutkig på det. Jag ramlade ett X antal gånger men det var absolute värt det. Det ser såå häftigt ut med snowboard jämfört med skidor.

En ännu roligare grej var skidutrustningen, (jag lovar imorgon kommer många roliga bilder upp på facebook) kläderna som vi fick hyra var färgglada, icke vattentätta overaller ifrån 80 talet!! Hahahaa, OMG. Det var nog det bästa på hela resan! och skidorna var nog ungefär lika gamla som kläderna. Så det var ett riktigt äventyr att åka med dem.

Men men, slut pratat om skidresan. På måndag börjar klasserna, det ska bli vädligt spännande att se hur det har lagt upp det och på vilken nivå det är på. Alla säger att detta universitet ska tydligen vara väldigt svårt, det är väldigt svårt och dyrt att komma in här för en turkisk student. Så vi får väll se! :-)

Mina fördomar om turkiet (hade en hel del av dem innan jag kom hit) börjar försvinna och några stämmer. Turkiet har en väldigt lugn kultur, även när man åker in till centrum så går folk lugnt och stilla på gatan, stressar absolute inte i onödan och hjälper gärna till. Känns knappt att man är i en storstad. Men trafiken här är hemsk, folk kör som galningar och stannar absolute inte för övergångställen. Som tur är så på dem större vägarna har dem byggt en bro som vi gående kan gå över vägen. På introduktions dagen rekomenaderade doktorn på vårt sjukhus oss att sitta i mitten på vänster sida om bussen för det är där man oftast klarar sig om man är med i en olycka..

Två väldigt överraskande saker här i turkiet, är alkohol och kvinnors klädsel. Dem flesta ungomarna här dricker alkohol, jag blev så förvånad, som verkligen hade sett fram emot 4 vita månader. Jag kommer nog inte dricka så mycket här ändå, vi har varit på några pubar med dem är inget att hurra för. Om tjejers klädsel så förvånar det mig väldigt mycket, dem flesta tjejerna bär riktigt korta kjolar och dem flesta bär inte slöja. Detta kan säkert bero på att jag är i huvudstaden och att det oftast där det förändras först, för när vi har stannar på olika ställen när vi åkte till skidstället så i dem mindre städerna bär dem flesta slöja. På universitets området kan man även se flera par hålla hand och pussas offentligt. Jag trodde att detta skulle vara annrolunda i ett muslimskt land, men där hade jag fel. På ett sätt känns det skönt att se, men förra veckan hade en föreläsning om hur kvinnor har det utanför dem större städerna. Där dem t.ex. inte kan åka buss p.g.a. att dem finns män på bussen och att tjejer uppfostras till att bli hemmafruar och blir bortgifta till deras farbrors barn redan runt 11 års ålder.

En av mina amrikanska vänner bodde tillsammans med en värdfamiljen en månad innan hon kom hit och hon har berättat en historia om en vän till familjen hade precis skilt sig p.g.a. att hennes man inte lätt henne att börja jobba efter barnen hade börjat skolan utan mannen tyckte att hon skulle vara hemmafru. Efter skilsmässan hade hon väldigt svårt pg.a. attityder i samhället. Men det är tur iallfalla att dem tillåter skillsmässa, även om det tydligen ska vara väldigt svårt för kvinnorna efteråt.

Hade även en diskution om jämstäldhet med en värdstudenten och han sa rätt ut att: - ja, här i turkiet har vi en syn att det är klart att män är smartare än kvinnor.

Det skrämmer mig lite, men det är skönt att se att det är iallfall på väg mot förändring, men det kommer nog att ta några generationer innan med kommer upp till vår nivå i västvärlden.

En annan rolig grej här i turkiet är att det känns lite som om dem försöker att förändras lite för snabbt. Vissa ställen i ankara här helt söndriga och man kan knappt tro att det är några som bor i dessa husen, medens på andra ställen i staden är det supermodern. Men kan även se något supermoderna i ett av slumområderna det är ungefär "finn ett fel"

men men, nu ska jag sova för jag är sååååå trött!!

God natt, hoppas att allt är bra med er alla!!

Massvis med kramar

Jenny-Ann Evaldsson