Pangkor Island och George Town

tisdag 23 februari 2010 Pulau Pinang, Pinang, Malaysia

Sist jag skrev skulle vi vidare till Pangkor Island. Resan dit tog 4 timmar och va mycket bekvam i en buss for 50 pers fast med 30 saten, mycket extra benutrymme och lyxiga saten. Pangkor Island i sig hade en haftig djungel och var mysigt, men det var seriost skrapigt pa stranderna dar! Vi blev ratt besvikna da vi ar valdigt sugna pa att komma till fina strander nu, sa vi akte vidare redan dagen efter.

Vi akte da till on Pengang och staden George town som visserligen inte har nagra strander men e toppen. Vi trivs verkligen jattebra har! Det ar en gammal brittisk koloni dit folk fran alla mojliga kulturer har flyttat, sa det ar gamla kolonialbyggnader (som hotellet vi bor pa i chinatown) blandat med moskeer och olika tempel. Maten e fantastisk pga blandningen av kulturer. Vi bor mitt emot "Red garden food paradise" som e den coolaste foodmarket nagonsin.

Igar gick vi runt a sag pa byggnader och ett fort samt ett museum. Idag var vi i botaniska tradgarden en bit utanfor staden. Dar sag vi vilda apor och galna man som var ute och sprang! Det e sa sjukt varmt att man blir lika chockad varje gang man gar utanfor rummet, sa springa kanns ratt korkat. Fast jag gjorde visserligen nagot annu mer korakt idag, (och da menar jag inte nar jag vred av nyckeln i laset sa de fick byta hela laset a skicka det till lassmed) utan jag sa till emil nar jag sag en skylt om vandringsled. Det var inte helt genomtankt. Det slutade med att vi vandrade ratt in i djungeln upp for en smal stig. Det var jatte brannt och jag tappade fotfastet nagra ganger pa de svaraste platserna. Men som tur fanns det rep pa just de stallena sa jag lyckades dra mig upp igen tillslut.

Det var en sjukt svettig vandring pa ca 2 timmar (upp och ner for berget)! Det e alldeles for varmt for bergsbestigning kan jag meddela! Nar vi var pa toppen av berget hittade emil nagot ovantat en skoldpadda som han var radd holl pa att torka ut. Sa med skoldpaddan i ena handen gav vi oss ner for berget pa ett satt som mer klassat som bergsklattring an vandring for vi fick fira oss ner med rep storsta delen. Skoldpaddan sattes sedan i sakerhet vid en damm. Nar vi kom ner sag vi ut som att vi hade badat och sedan rullat oss i jord. Men det var en haftig vandring som vi kommer att minnas lange.

Imorgon beger vi oss till Langkawi for lite strandsemester.

Hoppas ni har det bra dar hemma trots all sno!

Therese Jonasson
Senast aktiv - från Visby, Gotlands län, Sverige