Hela familjen tillsammans med Kims favoritnanny. Hon verkade vara en glad kvinna.

Besok pa barnhemmet

fredag 26 februari 2010 Guangzhou, Guangdong, Kina

Redan kl.9 åkte vi iväg till barnhemmet. Vi åkte nog på den skumpigaste nya 8-filiga motorväg i världen men resan gick helt bra. I november går Asian games av stapeln, som os men i Asien, och vi åkte förbi den stadion där det mesta sker då. Den var snygg och helt grymt stor, den rymmer 100 000 åskådare. Längs motorvägen odlades bananer, fiskar och grönsaker. Motorfordon av alla slag förekom.
Barnhemmet var stort och riktigt fint. Där bor 800 barn. Stort.
30 % får växa upp i fosterfamiljer och 70% adopteras, även inom Kina. Mammorna som jobbar i staden Dongguan förstår inte alltid att de är gravida och börjar äta medicin för att bli i skick, så de kan jobba bra förstås och därför är andelen handikappade barn rätt stor. De kallas special needschildren i adoptionsvärlden och adopteras bort i rätt stor utsträckning.

Vår guide som varit lika fundersam som vi över att K inte vill dricka frågade redan på utsidan direktören för barnhemmet hur vi ska bära oss åt. Idag var det lite svalare än igår men ändå 27 grader så vi vore nog glada om han drack annat än välling, igår var det nära då han såg att alla andra barn i gruppen drog i sej ur tuttflaskorna så ögonen snurrade men det gick fort över.
Vi gick in och blev visade i ett rum dit ett rätt stort antal barnsköterskor i rosa byxdräkter strömmade in. Direktören ringde efter Kims favoritnanny och hon kom ner med en flaska neonfärgat varmt sockervatten i en tuttflaska. Kim blev mycket glad att se henne men inget vatten skulle han ha. Hon sa att han dricker bara när han vill i bästa fall 2 gånger om dagen. Efter en stund tog han muggen och drack upp allt helt av sej själv. :0
Vi fick några påsar med det magiska sockerpulvret så nu får vi se vad vi gör med det. Socker verkar vara ett riktigt undermedel för barn här, som hos oss för 40 år sen kanske.
Sköterskorna ville ge barnen lunch och det passade ju oss perfekt. In kom de med ordentliga portioner congee, vi ojade oss för så mycket hade nog inget av barnen fått sedan de kommit i vår vård. K fick jättestor mage och har egentligen bara druckit välling resten av dan. Skulle han ha fått sådana portioner förut skulle han inte vara så liten!! Ikväll när vi skulle gå ut fick jag förlänga "bältet" i vagnen...
Congee är en gröt gjord av buljong, ris, ägg och idag morot. Det serveras också på hotellet som frukost.
En förälder från varje familj fick besöka sovsalarna. Det påstods att alla 4 barnen sovit i samma sal men det har jag svårt att tro. Det är redan en slump att de råkar vara från samma barnhem och att de dessutom skulle ha sovit i samma sal på ett barnhem med 800 barn är nog mer än jag kan tro!
Sovsalen såg ut ungefär som jag trodde men blev nog en chock för nån i gruppen tror jag. Cirka 20 sängar i ett rum, radade längs väggarna och 2x4 sängar mitt på golvet. Det måste nog ha varit rent för jag minns inte att det alls skulle ha varit nån lukt av något slag i rummet.
Vissa sängar beboddes av 2 bebisar och andra av ett äldre barn. Barnen vilade middag, vissa sov andra pynjade på i sina sängar såsom Kim gör just nu.
En liten harmynt flicka var faktiskt fastbunden i sängen, runt vristen hade hon en trikåtrasa i smällknut. Otäckt men man ska nog vara lite försiktig med att döma, man vet ju inte allt men otäckt såg det ut.
Vi lämnade barnhemmet och åkte till en park där en av gossarna hittats nyfödd och sen till ett sjukhus där en annan pojke hittats i korridoren på förlossningsavdelningen. Både parken och sjukhuset var jättefina men för oss känns nog möjligheten att snubbla på ett övergivet barn i Skolparken eller i Malmskas korridorer helt omöjlig att föreställa sej helt enkelt.
K har nog riktigt varit pappas pojke idag. Jag har varit lektant och baderska men när vi var på utfärd eller annars ute så är nog pappas famn den bästa. Lite jobbigt men tillika är jag och K lika varmblodiga = svettiga så det passar nog bäst så ändå. Jag duger ju till annat! ;)
Idag har K jollrat nästan hela dagen men barnhemsbesöket var nog tröttsamt för ikväll har han varit trött men vi lekte ändå och hade roligt, han pladdrade joudijoudijoudi och vi kokade och plockade och hade oss allesammans. Nu har han visst somnat.

Igårnatt sov hela familjen hela natten och jag fick väcka honom som vi ju skulle iväg redan kl.9