Langkawi och Koh Lipe

onsdag 3 mars 2010 Ko Lipe, Satun, Thailand

Snalla snalla gor sa att det har inlagget gar igenom! Jag har forsokt skriva dagbok 3 ggr nu utan att det har fungerat!

Sen jag skrev sist har ni kanske sett pa bilderna att vi har tagit oss till fina strander och bad. Det borjade med att vi akte till Langkawi i Malaysia dar vi badade och solade och akte upp i en linbana och sag on uppifran vilket var fantastiskt vackert. Vi traffade aven ett jattetrevligt par fran norrland som vi umgicks med, sa det blev 2 riktigt sena och trevliga kvallar. Vi hade planerat att stanna en dag till dar, men det visade sig att det var fullt pa vart boende sa vi tog en bat till Koh Lipe i Thailand mitt pa dagen.

Dar traffade vi Andreas och Lina och badade i det kristallklara vattnet. Nar vi forst kom dit var det svart att fa tag i boende sa vi bytte boende varje natt flera natter. Tills slut skulle vi bo permanent i de bungalows dar Andreas a Lina bor, men den dagen gick allt at skogen...

Dagen innan hade spenderats i skuggan under ett trad med en god bok, men mycket solkram. Denna dagen var vi sugna pa att se en annan strand dar det inte var lika mycket batar som har. Det var jattevackert dar, ett litet problem bara....det fanns ingen skugga....Det blev darfor for varmt att vara pa land sa det blev att halla sig i vattnet. Och trots att jag hade solskyddsfaktor 50 brannde jag mig nagot sjukt mycket i vattnet. Det slutade med att jag dagen efter hade andra gradens brannskador med brannblasor pa ena handen och hela pannan och helt sonder brand pa hela kroppen. Fotterna och handerna svullnade aven upp. Det gjorde att jag dagen efter jag brannt mig inte alls kunde vara utomhus da det kanndes som jag hade 40 graders feber och hade ont overallt. Sa jag flyttade fran den mysiga enkla bungalown till ett bekvamt rum med ac och mjuk sang for att ta mig igenom dagen. Pa kvallen at vi mat dar A och L bor (vilket e super mysigt och god hemlagad mat). Dar traffade vi ett par som var lakare som gav mig en tablett som skulle gora att inflamationen skulle lagga sig sa att mina svullna fotter skulle bli battre. Nar jag vaknade igar morse blev jag skrackslagen, det fanns tydligen en biverkning med de tabletterna...de kunde gora att man blev mer svullen, fast av att vatskan lagras i huden, istallet for av en inflamation....Och av en slump hade vatskan lagrats i ansiktet pa mig, framst runt ogonen. Detta fortsatte att bli varre under dagen sa jag knappt kunde se alls for jag va sa igenmurad.

Andreas och Emil var pa dykutflykt, vilket de var mycket nojda med. Jag och Lina fick ga pa utflykt till sjukhuset istallet, vilket bestod av ett litet rum men skitiga hundar och barn overallt. Lakaren tittade pa mig a sa "sunburn, ice, aloevera" och sa gav hon mig nagra tabletter som jag inte vagade ta. Hon sa att de inte skulle hjalpa mot svullnaden sa varfor jag fick dem var ett mysterium.

Idag har blasorna lagt sig och svullnaden e nagot battre, sa jag har faktiskt varit ute lie och badat for forsta gangen pa tre dagar. Jag maste dock ha solskyddsfaktor 50 pa mig a sen langarmat och langbyxor over det, samt keps coh sjalvklart solglas (bade for min egen skull och for att inte skramma andra), och jag maste halla mig i skuggan. Bada i alla klader kanns lite pinsamt, men forsoka se cool ut e lite sent for mig nu eftersom jag ser ut som ett illrott monster. Det lar ta nagra dagar till innan jag kan exponera mig innan jag kan ha endast bikini....Emil har dessutom varit magsjuk i tva dagar nu med feber, sa denna thailandsvistelsen blev inte riktigt som planerat.

Hoppas ni har det bra dar hemma!

Therese Jonasson
Senast aktiv - från Visby, Gotlands län, Sverige