Snorkling,dykning och bilfärd!

söndag 7 mars 2010 Bali, Indonesien

Hejsan,

Vi uppdaterade inte igår även om vi skrev igår. Så först kommer lördagens inlägg och sedan följt av söndagen i texten. Trevlig helg läsning :)

Lördag
Nu är vi i padang bai. Dagen började med frukost och så ville Holländarna se lite bilder från gårdagen. Efter det fixade vi det sista och åkte sedan mot Padang bai. Bilen vi hade nu var mycket rymligare än den vi hade från Kuta. Detta var en liten minibuss. Chauffören var trevlig och kunde förvånansvärt bra engelska för att vara här i från och lite äldre.

Det var kul, för genom det kunde han berätta lite om ställena vi passerade och vad man gjorde där osv. Han berättade om sin familj mm. Vi frågade bla. vad en snickares lön låg på. Ca.40kr om dagen för en 8h dag. Rickard funderar inte på att söka anställning!!

Resan kändes ganska lång men gick bra. Emilie som fortfarande inte är på topp tyckte dock att resan var lite väl guppig på en del ställen. Men efter runt 3.5h var vi här. Vi bad om att bli körda till ett hotell vi kollat ut vilket vi nu bor på. Padang bai beach banglows heter stället. Det känns som det mest är dykare här och det är ingen brist på dykcenter om vi säger så.

Efter att ha lämnat saker osv på rummet promenerade vi iväg till stadens enda bankomat. Alla vi frågade om vägbeskrivning inkusive personalen på hotellet sa att den oftast inte fungerade. Men finns det bara en och man behöver ta ut pengar så lär man ju i alla fall chansa på att den kan funka och gå dit för att se. Den funkade inte! Out of order stod det klart och tydligt på dess skärm. "Taxi" bilarna stod i alla fall utanför och det kändes nästan som de väntade på att ragga upp kunder med siktet inställt på närmsta bankomat. 30 min enkel resa till nästa stad för att där besöka bankomaten blev det. Nio gånger fick vi ta ut för att vara exakt då de såklart har max belopp också. Men vi vet att det inte finns någon bankomat där vi tänker spendera den närmsta tiden efter här så lika bra att ta ut så vi klarar oss.

När vi kom tillbaka åt vi västerländsmat på hotellet och hoppades på att emilies mage skulle gilla det mer än ris osv. Det gjorde den dock inte..

Efter maten fick hon dock lite mer energi än innan så vi bestämde oss för att snorkla lite. Efter en brant uppförsbacke och en promenad på 10 min var vi vid en avskild liten strand utan en enda båt. Och där sades det att det skulle vara bra snorkling. Just innan vi skulle gå i vattnet började en kille tok vinka och det visade sig sedan vara det andra paret från dykningen i går. De var från USA respektiva Kanada. Så vi talade lite med dem innan vi begav oss i de stora vågorna. För det var just vad det var- vågigt!

När vi väl kommit ut en bit var det väl okej men just mot stranden slåg ju vågorna in. Först hittade vi inte riktigt till revet men så fort vi gjort det såg vi en hel del fisk. Även en del koraller. Man kände dock hur man drogs fram och tillbaka med vågorna och det var svårt att ligga stilla. Vi flyter ganska bra med fenor på men man fick försöka se till att vågorna inte svepte in en i något olämpligt. Vi såg bla. en stor boxfish,räkor,triggefish,parrotfish mm. Korallerna var ganska nära då vatten djupet inte var jätte djupt. Plötsligt blev allt vitt då en våg svepte över oss. I nästa våg drogs emilie`s ena ben mot sten och korall. Emilie trodde ju såklart med säkerhet att det skulle bli rivsår men det syns knappt. Vi har dock tvättat det med sprit då huden gick sönder på några ställen. Men det syns knappt med blotta ögat så så farligt blev det tack och lov inte. Vi kanske ska upplysa med informationen att koraller kan vara väldigt vassa och fungera som en kniv om man slår emot fel.

Efter detta tänkte då inte Emilie snorkla mer. Inge kul när vågorna tar en dit de vill. Rickard tyckte inte heller att det var super kul när vågorna svepte in på det sätt. Gäller att man håller sig längre ut om man ska snorka då. Men nu när vi nästan var uppe så ville vi inte kämpa mot vågorna ut. Det började även mörkna så vi traskade upp och hem.

Väl hemma gick vi ut och tog en dusch. Ja för vi går faktiskt ut till vår dusch. Badrummet är byggt som på en liten altan på baksidan av vårat lilla hus. Det är höga murar så vi är inte oroliga att någon ska se in. Dock kom det en katt och gick på muren när Emilie duschade. Han såg inte vidare trevlig ut heller. Många djur har rabies här som man vill inte gärna umgås med dem. Emilie har dessutom öppna sår på händerna som inte vill läka. Antagligen för att imunförsvaret e ganska lågt nu gissar vi på. Hur som man vill inte ha rabies vilket betyder att man inte vill ha djuren för nära heller.

Men åter till badrummet. Vi har en buddha staty eller vad det nu, är i alla fall en fontän. Sen har vi även ett bananträd som det faktiskt växer en stor klase banner på. Värmen slår emot en när man går ut där dock då rummet ju kyls ner med air con. Hur som vi lägger upp bilder på det hela.

Nu är vi super trötta och vi behöver verkligen sömn för imorgon ska vi dyka på manta point.
Och där ska man nästan vara garanterad att se mantor så det är vad vi hoppas på att få se.

Kramar

Söndag

Hej hej

Idag var vi uppe vid 7 för dykningens skull. Även inatt var det världens åsk/blixt storm. Regnet bara slog ner i backen. I detta läge visade sig vårat badrum vara mindre smart.. även om de byggt tak över själva badrummet(altanen med toa,handfat och dusch) blev det iaf ganska vått och spec. fuktigt då regnet var så aggresivt.

Hur som först blev det frukost och sedan hämtade vi de sista sakerna och så bagav vi oss ut på sjön. Vårat första stop var Manta point. Vi har hört att de inte alltid kan gå till manta point då de inte har möjlighet att ta båten ut dit då havet är för "vilt/hårt" så att säga. Idag skulle dock inte vara en sådan dag tydligen. Emilie frågade lite ang. detta innan vi gick på men det var i princip obefintlig engelska så kändes inte som någon större ide. Hur som var sjön vågig. På en del ställen kändes det som att båten skulle välta. Och inte kände vi oss bättre till mods då vår divemaster började offra saker och tända rökelser.

Bensin lukten på båten var stark. Tydligen för att båten vikade så mycket i vågorna. Efter 45min-1h var vi i alla fall vid Manta point. Det var vi och ett par från Malaysia som skulle dyka. Dock var vi inte de enda båtarna på plats. Fanns till och med en båt med snorklare - dock skulle ja aldrig rekommendera att snorkla på manta point såvida havet inte är väldigt stilla. Inge vidare att bli tryckt mot klipporna som omfamnade stället. Hur som redan när vi låg på ytan såg vi en stor manta passera under oss lite längre bort. När vi sedan kom ner lite såg vi flera stora mantor runt oss. De var dock väldigt svåra att se då sikten var begränsad. Det var även en hel del dykare i vattnet vilket gjorde att havet plötsligt nästan kändes lite trångt milt sagt. Det var väldigt vågigt även under ytan. Så vi åkte fram och tillbaka,fram och tillbaka. Man kunde inte göra så mycket åt det heller det var bara att följa med i princip.Vi såg även andra saker förutom manta så som - liten stingrocka,boxfish,triggefish, stor imperator (hugo) mm.

Efter 60 min tog vi oss upp till ytan där vågorna härskade om en mer. Emilie som fortfarande inte e helt frisk (vi vet- det är dax att bli bra nu!) mådde inte jätte bra av vågornas behandling. Dock kändes det lite bättre efter att ha suttit ute på båten med vinden runt sig när vi körde till nästa ställe.

Nästa dyk var ett driftdive- vilket betyder att man bara följer med strömmen. Men oj vilken ström det var på visa ställen. Vi såg en super stor boxfish. Emilie såg även en stor gul boxfish och en trumpetfisk. Sedan såg vi en stor triggefish. Mycket fina koraller. Just innan vi skulle gå upp kom det en varm nedström som ville dra oss nedåt. Så då fick vi fylla västarna en del..

Efter detta dyk tog vi oss hem igen där vi efter att ha duschat och fixat intog en lunch. Vår divemaster kom sedan dit och fyllde i våra loggböcker. Han satt kvar och talade en stund vilket dock kändes halv svårt då man ofta inte alls får svar på vad man frågat. Hans engelska är mer än begränsad.

Sedan bokade Rickard biljetter till Gilli islands som vi ska ta oss till imorgon. 8 går den här ifrån och vi ska vara framme 1h efter så vi räknar på 1-2h för den. Det fanns tydligen tre olika båtar man kunde ta sig ut med. Färja var billigast och tog ca 6-7h. Den verkade dock inte helt säkert då det verkar ha hänt flera gånger att de haft brand ombord osv. Sen fanns det tydligen en till som skulle ta 3h. Hela båt grejen känns lite krånglig får ja säga.. kan ju bero på deras språkkunskaper också. Hoppas på att allt går lätt och smidigt imorgon bara.

Kvällen blir nog väldigt lugn. En dag på sjön och spec. med dykning gör vem som helst trött. Så blir nog packning och sedan sängen i tid.

Ha en bra dag allihop

Kramar från oss

ps. vi vet inte hur fort vi får tag på internet på Gilis men vi gör vårt bästa:)