Se skolsalarna i bakgrunden!
Se skolsalarna i bakgrunden!

Besök i Thailänds skola

fredag 28 december 2007 Surat Thani, Surat Thani, Thailand

En dag åkte vi förbi en skola. Barnen ropade och vinkade glatt till oss.
Vi stannade en bit längre ner i gatan och bestämde oss för att åka till skolan och besöka dem.
Först körde vi till ett litet stånd där det fanns allt möjligt att handla. Vi köpte fotbollar, basketboll, badmintonracketar, extra fjäderbollar och pärlor.
Tjejen som sålde allt till oss är var väldigt nöjd med att vi handlat så mycket och hon tackade glatt på thailändskt vis (wai) genom att sätta ihop händerna som en svensk lucia och buga lätt.

Barnen i skolan var glada och högljudda, de ropar glatt och springer efter oss, de smyger på oss och de är lite blyga, allt på samma gång.
Vi går in i ett klassrum. Alla barnen sitter trångt tillsammans på golvet i små rum, i en länga som liknar stall boxar. Det finns inga fönster i karmarna och det är ganska mörk därinne. De har sina skrivböcker framför sig på golvet.
Lärarinnan tar emot oss och för oss bort till rektorns expedition. Vi blir glatt inbjudna att sitta ner och snabbt kommer det fram vatten till oss att dricka. Vi kan inte tala med dem och de kan inte tala med oss. Vi sitter snällt och bara ler åt varandra. Snart kommer det en ung lärarinna som kan lite engelska. Hon undrar vad vi vill med besöket och vi försöker förklara att vi bara vill skänka de små barnen lite leksaker till rasterna. Jag tror inte hon förstår riktigt men de är glada att vi är där och vi får följa med ut till de äldre studenterna.
Allt har noga övervakats av ett jätte gäng av små barn som hela tiden smyger på oss och fnissar.
Ute på gården lämnar Pher och Nathalie över sakerna och de tackar och ropar åt oss. När vi sedan går säger fröken att – You are very loverly and you are welcome anytime. Vi går, de små barnen springer efter och vinkar och skriker bye bye.

Jag tror de var lika glada över att de fått besök av faranger som att de fick lite saker att leka med.
Det hela var i alla fall himla kul för oss att ha fått vara med om.

Hej från oss i skolans värld!

Maria Pedersen
Senast aktiv - från Mönsterås S, Kalmar län, Sverige