Ny familjemedlem
Ny familjemedlem

Första tiden tillsammans (skrivet av Marie & Håkan)

måndag 29 mars 2010 Guangzhou, Guangdong, Kina

Från i onsdags har vi hunnit fika på Starbacks (lillasysters första) och ätit väldigt speciell mat på lokal restaurang. vi tror det var ormskinn! Vi har varit ute och shoppat i Guangzshos oändliga affärsområden som kan bestå av gata upp och ner med bara barnsskor eller sju våningar med bara elektronik. Vi har också hunnit med att beställa pass till Wenquin.

I torsdags åkte vi på en tur till Fushan city där Wenquins barnhem ligger. Det fanns fyra rum med barn, allt från bebisar till stora barn (10 år?).
I Wenquins var det 17 sängar där det var barn i alla sängar utom en. Den sängen gick Wenquin direkt fram till och det hade mycket riktigt varit hennes säng. Tänk - där hon hade bott i 1,5 år. Ett intressant och känslomässigt start besök
som ger oss förståelse för hur hon har levt sitt liv hittills. Vi fick möjlighet att fråga personalen så mycket vi kunde om livet på barnhemmet.

Då vi var helt slut efter denna upplevelse tog vi ett säkert kort och åt spagettilunch nära hotellet. Sen var vi "hemma" resten av dagen. Hämtpizza på kvällen.

I helgen har vi turistat. Lördagkvällen tog vi en båttur på floden. Det var middag och uppträdande av en trollkonstnär. Kineser gör allt mycket snabbt så vi hann knappt äta innan maten plockades bort. På söndag tog vi en taxi till Yuexiu, stadsparken. Marie, Sofie och Gun åkte tåg. Håkan och Soie åkte båt. Där fick vi även se Guazshous museum. Nu ska vi packa och åka vidare till Peking.

marst
Senast aktiv - från Torget 9, Kungsängen, Stockholms län, Sverige