Effekterna av atombomben, 9 aug. 1945

torsdag 8 april 2010 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Dag 12-13, 7-8 april 2010

Hej!

Ja, så har vi lämnat Japan bakom oss och till höger finns nu Sydkorea långt bort i fjärran. I går låg vi i hamn i Nagasaki. Ytterligare en mysig japansk stad vackert belägen bland bergsklipporna.  Vår guidade busstur började med att vi åkte upp på en av topparna i staden med cabelcar och därifrån fick vi en fin översikt över staden. Flera färggranna fallskärmsseglare svävade runt i skyn. Det var kanske perfekt väderförhållanden för dem med stormvindar och ca 10-12 grader. För övrigt gick större delen av utflykten i atombombens (9 augusti 1945, kl 11.02) tecken.  Vi besökte det illustrativa Atom Bombs Muséet, epicentret där atombomben släpptes ned och deras Memorial Park, där den högt värderade symboliska Peace Statue finns. Genom en världsomfattande donation restes statyn 1958. Över allt hängde färggranna längder, hopsatta i buntar med 1000 fredsduvor eller andra små figurer gjorda av papper. Det är framför allt barn från Japan, men även från andra delar av världen, som skickar dessa till Nagasaki med en uppmaning och hälsning om att vi måste hjälpas åt att skapa "Fred på jorden".

På något sätt känns cirkeln sluten efter det historiska besöket i Nagasaki och besöket i Kiippiga bergen, nordväst om Santa Fé, New Mexiko, USA, som Vigner och jag besökte för ett antal år sedan.  Den plats, där atombomben som släpptes ned över Nagasaki tillverkades i hemlighet på. På det sättet fick jag knyta ihop båda sidors historiska beskrivning av andra världkriget.

I går kväll efter att ha lämnat hamnen till musik från en blåorkester och dansunderhållning,  hade vi Farwell Dinner med formal dress och sprakande efterrätter. Kyparna bjöd på champagne till desserten och kaptenen på drink mellan middagen och underhållningen. Det blev med andra ord mer drickande än vanligt. Men jag sov gott i natt, dessutom med en extra timmes tillägg.

Tack vare kryssningens olika stopp och resrutt,  har jag fått en god  bild av Japans natur från dess södra öar upp till Tokyo. Och en hel del kunskaper om deras kultur, som guiderna också berättat om. Det har varit en positiv överaskning att besöka landet och jag tror att även Vigner, som inte hade någon önskan att besöka landet, skulle ha trivts. Det är rent och snyggt överallt, välorganiserat och vi har bara mött vänliga och tillmötesgående människor. Jag går nu omkring och midjenickor överallt, när jag hälsar och tackar. Ja, det är ett land jag verkligen rekommenderar ett besök.

I dag är det för första gången på resan relativt vindstilla och det har varit en skön förmiddag på däck. Men ingenting ska man ta för givit.  Plötsligt mitt på dagen sjönk temperaturen ordentligt. Den planerade lunchen på däck får nu bli inne på restaurangen och kanske även resten av dagen blir inne på båten

Ha det så bra!  Elisabeth och Per önskas en bra resa ner till Zürich och hälsa till Suzanne, Karl och Felix från mig.

Kram Kerstin

Kerstin Hjelm-Karlsson