Shanghai, Åkt med tåg i 431 km i timmen

fredag 9 april 2010 Shanghai, Kina

Dag 14, 9 april 2010

Hej!

Ja, så har vi nått slutet på vår kryssning. Shanghai låg och väntade på oss,  när vi vaknade mitt inne i stadens centrum i morse. Tyvärr inte på den bästa sidan. Fint duggregn, dålig sikt och 10 grader. Men, men jag har ändå hunnit få en liten bild av 18 miljoners staden och dess framtid.

Först en tågtur med Maglev train tur och retur, som tyskarna har varit med och konstruerat. Det var häftigt ! ! På 2 minuter efter start var vi uppe i en hastighet på 431 km/timme. Efter 3 minuter med denna hastighet var det dags att börja nedräkningen (2 minuter) till stoppet vid nästa station. Under dessa totalt 7 minuter hade vi hunnit förflyttat oss drygt 30 km.

Därefter en sigtseeingtur i staden och till sist ett besök i Shanghais högsta byggnad, Jin Mao (340 m högt),  där vi tog oss upp i hissen 88 våningar för att se på den magnifika dimman över Shanghai.

Nu har jag packat färdigt och det känns bra att i morgon vända kosan hemmot igen. Jag är mer än nöjd med resan. Men först tänkte jag ta en promenad i en park bredvid båten innan middagen eftersom det slutat att regna och sikten förbättrats.

Ha en bra i helg !

Helgkramar Kerstin