Erik omringad av orkidéer i den fina botaniska trädgården i Singapore. Enda bilden i denna serie med min gamla kamera.

Singpore och Borneo (Sarawak)

lördag 10 april 2010 Siburan, Sarawak, Malaysia

Hej hallå

Hoppas allt är bra! Har hört att våren äntligen kommit så det måste ju kännas skönt! Nu är vi i staden Kuching på Borneo (delstaten Sarawak) och njuter av vacker natur!

För ungefär en vecka sedan lämnade vi Bangkok efter att ha åkt båt, gått runt i parker och ätit god mat. Flyget gick mot Singapore längst ner på Malackahalvön där vi spenderade en långhelg. Eftersom vi är galna i indisk mat bodde vi i Little India. Tyvärr är det rätt dyrt med hotell i stan så det fick bli ett rätt skabbigt hostel som ändå kostade mer än dubbelt så mycket som vi brukar bo för (och vanligtvis bor vi inte skabbigt). Våra tre dagar gick vi runt i olika delar av stan, var i den mycket vackra botaniska trädgården med en stor orkidéträdgård (otroligt fin), käkade på mysiga restauranger och gick på bio. Det gäller ju att passa på att göra stadssaker när man är i en storstad. Min höjdpunkt var att jag köpte en ny kamera, en Olympus E-620 om det säger någon någonting. Den är jättefin!!! Jag fick till två linser och en massa tillbehör och prisskillnaden är nog 30 % billigare än i Sverige. Det är jätteroligt och nu kan jag ännu mer ägna mig åt mitt stora intresse.

Vi tyckte båda mycket om Singapore. Det var rent och fint överallt med väldigt mycket växtlighet och häftig arkitektur. Det var även kul att komma till ett land där det faktiskt finns fler förbudsskyltar än i Sverige (det var nog första gången). Kommunikationerna var mycket bra, särskilt tunnelbanan. I centrala stan fanns ett antal gigantiska inomhusköpcentrum och mycket skyskrapor och inte så mycket av den äldre bebyggelsen kvar. Samtidigt fanns det mycket offentlig konst och bra gångstråk så stan kändes mänsklig. Definitivt en stad jag kan tänka mig att se mer av.

I måndags kväll flög vi till staden Kuching på den Malaysiska delen av ön Borneo. Staden ska vara en av de trevligaste i Asien och är verkligen mysig. Stan har ung 500 000 inv och ligger vackert vid en flod. Intill floden finns en fin promenad och restauranger. Mycket konstverk (särskilt av katter, staden kallas för kattstaden) är utplacerade och det är en fin mix av äldre och nyare bebyggelse. Flera vackra moskéer och kinesiska tempel utmärker sig och runt om staden ligger regnskogen och bergen. Det är dock hett i stan. Första dagen var vi runt i stan, gick på ett par museer, käkade vid floden, gick på bio etc. Sedan väntade tre dagar/två nätter i en av de bästa nationalparkerna på Borneo; Bako National Park som ligger på en halvö ut i havet. Parken är känd för att den innehåller alla de ekosystem (7 st) som finns på Borneo; allt ifrån mangroveskogar, strandvegetation, träskskogar till typ stäpp etc. Över lag var parken otroligt vacker! Vi bodde i princip på mangrovestranden i skuggan av de gigantiska träden där aporna svingade sig. Under de tre dagarna såg vi bl.a. (jag har lite svårt att veta vad de heter på svenska) näsapor (som bara finns här), skäggrisar, makaker (tjuvaktiga små apor), ”Silvrig löv-apa”, Monitor ödla, sköldpaddor och en pit viper (mycket giftig, grön orm). Till det såg vi en massa vackra blommor och annan vacker växtlighet.

Parken är väldigt lättillgänglig och man behöver ingen guide för att gå runt och se djur. Första dagen gick vi två av de 18 stigar som finns i parken och såg mycket djur. Andra dagen gjorde vi som vanligt en tabbe genom att överskatta oss själva och ge oss på den längsta stigen av alla. I broschyren står uttryckligen; ”endast fysiskt tränade och erfarna vandrare ska ta sig an denna stig”. Det stod även att den tar ca 6-7 h att gå och att den är 10 km lång. Inga problem tänkte vi, det passar ju oss perfekt. Första 6 km var kul, vi gick igenom jättefin regnskog, träsk, badade i en liten flod och stötte på en jätteödla som piskade i luften med svansen och morrade åt oss. Sen började det bli sjukt jobbigt, svettigt och det visade sig även att vandringen inte var 10 km utan 13 km. En jätteskillnad när 500 m kan ta en halvtimme. Stigen slutade vi en strand där vi hade bestämt att möta upp två fransmän och en tjej från England för att bli hämtade med en båt och bli körda tillbaka till högkvarteret kl 17. När vi kämpade på stigarna passade min mobiltelefon på att ladda ur sig så vi visste inte vad klockan var och det var också rätt jobbigt. Det allra jobbigaste var dock alla uppförsbackar som verkligen höll på att ta kål på oss. Det var säkert ett 10-tal backar, typ 100-meter höga och vi var tvungna att klänga oss fast i träd för att komma upp ibland- sjukt jobbigt! Till på köpet fick Erik jätte ont i ryggen också (det har nästan gått över nu). Efter att ha klättrat, nästan dött av utmattning kom vi iaf fram till den mycket fina stranden 45 min innan båten skulle komma. Fransmännen hade startat två timmar innan oss och för dem hade det tagit mer än en timmer mer än för oss så det kändes skönt. Den engelska tjejen hade också överskattat en aning och kom 1 h försent, precis när vi skulle sända en räddningspatrull efter henne.

Tredje dagen gick vi till den bästa stranden i parken och njöt! En jättefin vik, omringad av höga sandstensberg, otroligt vackert och vattnet var säkert minst 32 grader varmt.

Nu är vi tillbaka i stan Kuching och håller precis på och tvättar våra svettiga kläder. Ikväll (när det blir lite svalare) ska vi ha ”dejtnight”, gå på bio, käka gott och gå en runda längs med floden. Imorgon flyger vi till norra Sarawak och staden Miri. Där ska vi njuta lite på stranden och bestämma oss för resten av resan på ön.

Ha det gott allihopa!

Kramar från Daniel och Erik