Utdrag ur dagboken, dag 3

onsdag 13 januari 2010 Brefet, Västprovinsen, Gambia

Första dagen i Berefet!

Vi fick återigen vakna av oss själva, dvs när vi ville vakna. Bråttom är då aldrig, man gör saker när man är redo helt enkelt... Hade tänkt att duscha, men det fanns inget vatten så det var bara att strunta i det.

Efter packning och viss (!) väntan åkte vi. Tre bussar och ett par timmars bilresa. SJUKT mycket intryck på vägen! Så sjukt mycket människor som bara hängde utomhus. Ju längre vi åkte desto sämre blev vägarna, den sista biten till byn var helt sjuk. Snacka dåliga vägar! Att bussarna ens håller för det där är ju helt otroligt...

I Berefet. Vet inte vad jag hade förväntat mig, men det fanns i princip inga hus, bara skjul... Hela vägen vinkade folk, klappade händer, skrek och dansade... Barnen ropade Tobab (tror jag), och det betyder typ "viting".

Campet låg en bit bort från byn och nu bor jag, Gabriella och Jenny i en hydda ihop!

Vi fick en liten rundvandring på campet och sen var det "reflection time" på schemat. Middagen blev (såklart) försenad, men sen fick vi äta. Kyckling & Pommes frites som vanligt...

Efter middagen var det introduktion av första stammen, dvs Soso!
FANTASTISKT!
Det var nog egentligen först då jag verkligen kände hur bra, fantastiskt, kul, gött och fint det är att jag JAG är här, i Afrika! Dom hade lite konsert/uppvisning för oss och sedan blev vi uppdragna att dansa. Det var ju bara att köra, var sjukt kul!

Senare blev det häng vid the campfire.

Den afrikansksa mentaliteten och synen på tid är ju helt fantastisk!

Emma Palmqvist
Senast aktiv - från Sävsjö, Jönköpings län, Sverige

Gambia; "Främmande kulturer - Musik & Bild 15 hp"

0 Bilder 2 Besökta platser 6 Dagböcker Till resan