peking

söndag 16 maj 2010 Peking, Kina

Holl nyss pa att skriva ett langt inlagg, da hela datorn lagger av...inte forsta gangen det hander. Naval, far forsoka igen.
Nu ar det mindre an tva veckor kvar innan vi nar svensk mark :) vi bada langtar riktigt mycket att fa traffa er!
Resan upp till Peking gick bra, vi fick lite forsmak pa hur transmongoliska resan kommer att vara. Upp till Mongoliet (aker pa tisdag kl07.30) sa kommer vi att aka pa ett kinesiskt tag, de kommer att stanna vid gransen i ca tre timmar och kommer fram runt ett tiden, dagen efter, i Ulaanbaatar. I Ulaanbaatar sa blir vi upphamtade av nagra filurer som kor ut oss till nomaderna, dar vi ska tillbringa en natt. Sen ar det en natt pa ett guesthouse innan vi satter oss pa taget igen och beger oss mot Moskva. I Moskva ska vi tillbringa tva natter, har inte riktigt bestamt vad vi ska hitta pa dar, sa om ni har tips, tar vi tacksamt emot det :).
Peking ar en fin stad, den har mycket historia, fina parker och valdigt promenadvanlig. Vi har spenderat mer an en vecka nu och tiden har gatt sa fort. Vi kom hit son eftermiddag och slappade mest. Dagen efter besokte vi mongoliska ambassaden for att fa visa. Det visade sig att det endast tog en dag med visumet, och allt gick smidigt forrutom att de skrivit fel passnummer pa Mias visa. Som tur var sa kollade hon det nar vi var vid ambassaden sa de rattade till felet.
Vi har besokt The forbidden city, himelska fridens torg, kinesiska muren, the white pagoda, summer palace och temple of heaven. Nar man besoker Kinesiska muren, kan man valja olika entreer. Vi valde en som ar mindre turistig och ligger ca 2timmar harifran. Vi skulle vara ekonomiska och ta lokalbussen ut dit. Allt gick smididgt tills vi skulle byta buss. Busschaufforen sager att vi ska av (fast det var fel hallplats) och utanfor star det sakert sju nissar som vill att vi ska ta minibuss och att det inte gar nagon lokalbuss vidare (de vill bara lura en pa pengar). Men vi star pa oss och hoppar pa en annan buss som tar oss till ratt hallplats. Pa den hallplatsen star det fler nissar och forsoker lura oss. Men tillslut kom ratt buss och vi kom fram till muren. Vi blir dock sa irriterade pa alla som forsoker vara oarliga och lura av en pengar. Och de ger aldrig upp, om man sager nej sa fortsatter de att tjata. Det var def vart att ta sig ut till den entren for det var lite turister och valdigt vackert! De har cable car sa man kan ta sig upp och sen en rodelbana och lift sa man kan ta sig ner.
Har i Peking har vi gatt valdigt mycket. Vi har trott att avstanden ar mycket narmre an vad dem ar, sa slutar det med att vi gar i timmar :). Men det ar ju enbart positivt!
Dyrt som attans ar det har! Mat, boende och shopping. Vi var till Silkmarket (det ar dar man kan pruta mkt och de har bra shopping) haromdagen. Mia foljde med som smakrad och jag skulle shoppa en jacka och nan troja. Jackan sa dem att den skulle kosta 2600yen (det ar ca 2800kr) och jag fick ner den till 400yen men det ar ju fortfarande snordyrt! Sa jag antar att jag inte kan shoppa sa mkt mer :(.
Nu blev det na vajsing med internet igen, sa jag tror jag lagger ner skrivandet for nu.
Hoppas att ni har en underbar helg!!!! See you soon!!! kramisar

Mia Och Erika Lennartsson Johansson
Senast aktiv - från Linköping, Östergötlands län, Sverige