Williams - Grand Canyon

fredag 21 maj 2010 Grand Canyon Village, Arizona, USA

Sover halvbra i våra två king-size sängar. Går upp vid 08:00-tiden. pinnar ner till Jessica's för frukost. Skramlade ägg, toast och bacon o kaffe..OK (kaffet extra svagt dock). Ringer till Johanna o Ingrid innan vi sätter av till Grand Canyon. C:a 80km från Williams, rakt norrut. Ödsligt landskap, om än ganska varierat.
Framme vid 10:30, kör till visitor's center och får lite info. Tar buss-skyttel ett par km och vandrar tillbaka utmed ravin-kanten...hisnande! Gillar ju inte höga höjder egentligen...men klart imponerande.
Kör en bit med bilen till Grand Canyon Village och går en liten tur där. Käkar bratwurst med kaffe i värmen och får en liten paus. Beslutar sedan att dra österut några km till ytterligare ett par utkiksplatser. Tar en liten promenix en bit ner i kanjonen. Pga värmen, blåst o trötta ben går vi inte speciellt långt ner dock. Får lite bilder och anser oss ganska nöjda med utflykten. Ser några hjortar beta utmed vägen men är inte snabb nog med kameran. Drar därefter tillbaka hem mot hotellet i Williams.
Kör direkt till Car-wash...bilen var så förbaskat dammig! $6, kan det vara värt. Dusch...härligt. Slappar en stund och går sedan ut och letar restaurang. Fastnar för Cruisers Roaute 66, går in och tar ett par rejäla hamburgare med öl (lokalt mikrobyggeri, Grand Canyon)...mums igen! Betalar och är på väg ut när jag ser att de visar Tour of California på TV. "Tvungen" att ta in en öl till och se målgången. God hamburgare och mycket god öl.
Hem och "Skypar", väcker Evelina.

Anders Nilsson
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige