Dag 3 Chichibu (första dagen)

torsdag 10 juni 2010 Chichibu, Saitama prefektur, Japan

Dagen började med att tidigt checka ut från Ryokan i Tokyo för att dra oss med tåg mot Chichibu.

Tågstationen....Japaner, japaner, japaner. Alla människor som finns i Tokyo måste ha vart på de peronger vi passerade just idag, sjukt!

Chichibu är hur som helst världens mysigaste stad. Landskapen runt om är helt fantastiskta, hur mycket berg som helst som alla är täkta av gröna träd i alla nyanser, vackert.
Våra guider har skjutsat runt oss hela dan och visat oss alla typer av sevärdheter. Bland annat ett tempel, en vinfabrik, en antikaffär och en över två hundra år gammal kendo dojo. Våra kendohjärtan bankade ömt.  Vi höll aldrig på att ta oss från antikaffären på grund av Magnus som var i sjunde himlen, Annalena hoppas containern ryms på tomten….. Under tiden blev vi andra bjudna in på ett konstgalleri. Magnus fick en privat visning av en nationalklenod – ett naginatablad från 1300-talet - värderat till 4,5 miljoner.

Vi har även blivit bjudna på Konjaku som nog är bland det vidrigaste man kan äta (men vi tog ”seden dit vi kom” och åt – till guidernas förvåning). Konjaku innehöll inga kalorier och såg ut som en grå gelebit täckt av söt sås. Den hade konsistens som gummi och smakade lite sämre. För att citera vår guide " You won´t forget this” och ”Eat as much as you like, I’ll pay.” (han blev bjuden på surströmming när han bodde i Skellefteå så detta var nog en sorts hämnd. Vi kontrade med snus, och vann…)

På kvällen hade vi, efter grym abstinens, resans första träningspass - med Arakawa Kendo Dojo. Vi visste att deras intresse för vårt besök var stort, men kanske inte så enormt som det visade sig vara. Nationell TV var på plats och filmade oss, lokala tidningsreportrar gjorde intervjuer och det var allmän uppståndelse över att ryktet om Chichibus kendo nått Europa. Efter en och en halv timme Mitorikeiko (titta-träning) där fick vi se grymt bra barnträning, var det dags för fight. Dom radade upp oss på Sensei-sidan av dojon (we are not worthy) och bildade kö framför oss. Först fick vi möta de yngre förmågorna, allt från nybörjare till taggade tonåringar, sedan senseierna. Fullt ös i enåenhalv timme utan paus. Dom försökte kort sagt köra slut på oss. Fet chans… Alla konstaterade att träningen var det roligaste vi hittills har gjort på vår resa. Efter avsöndring av drygt två liter svett vardera har vi nog lagt grunden för ett fortsatt utbyte med Chichibu i allmänhet och deras kendoklubbar i synnerhet.
I morgon väntar borgmästaren på ett besök från oss, men nu ska vi gå och bada Onsen. Tjingpax!