Dag 4. Chichibu (dag 2).

fredag 11 juni 2010 Chichibu, Saitama prefektur, Japan

Morgonen började med en enorm japansk frukost (spöar svensk hotellfrukost med hästlängder), vilket var en välbehövlig start på dagen som blev hektisk. Det började med ett besök hos borgmästaren där än en gång Japansk TV var på plats. Ett formellt besök där det delades ut presenter till höger och vänster. Efter det blev det rundtur på staden med en kimonoklädd guide, vid namn Kimura. Hon var lite av en lokal kändis, när hon gick fram på gatorna stannade trafiken för att släppa förbi henne och oss, och alla som såg oss kände Kimura och hälsade glatt. Sedan ett stopp vid Chichibu Jinja (ett stort Shinto-tempelområde med ett eget tempel tillägnat den lokala kendolegenden Takano Sasaburo), gott marsmallow-fika (och Dango-pinnbröd) hos en kaktillverkare, guidad tur på sakébryggeri, god sushi-lunch, besök på festivalmuseum (tyvärr missade vi själva festivalerna), grym tour på Chichibus whisky-destilleri, Ätt museum avverkades i en rasande takt innan kvällen avslutades med en lång träning hos Haraya Kendo Club följt av en fest arrangerad av våra värdar.
Kimura-sensei visade oss sin kimono samling. Hon lät Fanny testa en kimono som nog hade kostat hela reskassan. Kimura adopterade Fanny, kallade henne barnbarn och sig själv farmor ”med glimten i ögat”.

Vid tolv stängde stället och Fanny och Oskar avvek för att vara utsövda inför morgondagens viktiga träning. Vi andra avslutade kvällen på en karaoke-bar tillsammans med Hiro och ännu en kommunkille. Vi drack lite och sjöng mycket. Röjde nästan sönder stället med ”Enter Sandman” – utan mickar och med trumkomp på borden. Lät skitbra – men barpersonalen såg lite skeptiska ut och bad oss sedan tänka på grannarna. I morgon bitti är det träning på en legendarisk dojo – Meishinkan, med start klockan 10:00. Efter det kommer.det att vara ”freetime” tills vi bestämmer att åka tillbaka till Tokyo.

Summan efter två dagar i Chichibu är +++++ och en del av det är vår guide Yokihiro Kaneta.