Tillbaka i Sverige

fredag 2 juli 2010 Bjurholm, Västerbottens län, Sverige

Så har jag kommit hem till Sverige igen. Sista veckan i Paris blev precis så intensiv som jag hade trott, men jag känner ändå att jag hann avsluta på det sätt jag ville. Dessutom fick jag med mig all packning, utom sockarna som fick stanna kvar. ;)

Jag har börjat jobba på posten och går in i en ny vardag. Håller på att landa lite grann och börjar också få lite distans till allt som hänt under året. Det är ganska konstigt när man kommer tillbaka efter att ha varit borta en längre tid och upptäcker att det mesta är som det var innan man åkte. Klart det har hänt en hel del här också, men på resande fot verkar saker och ting hända i en så mycket högre takt. Allt här ser ut som vanligt och det är egentligen mest på barnen i min närhet som jag märker att det faktiskt gått en tid. Kollar igenom lite bilder och tänker tillbaka på året. Oj, vad mycket som hänt! :)

Ska försöka sammanfatta året lite kort (om det nu finns något som är kort när det gäller mitt skrivande...) och vad jag lärt mig. Innan jag åkte hade jag ett högt uppsatt mål att lära mig att prata bättre franska. Redan när jag kom var det många som tyckte att jag kunde bra franska, men jag nöjde mig inte med det. Äntligen fanns chansen att få prata franska på riktigt! Hösten kändes dock inte så utvecklande rent språkmässigt och det var först efter jul som jag kom igång på allvar, mycket tack vare innebandylaget, med också genom mitt språkutbyte med min granne och franskakursen via "la mairie". Jag tycker verkligen att jag gått framåt och kan nu uttrycka det mesta som jag vill säga. Jag pratar franska! Känner mig mycket nöjd med det! Får bara se till att hålla upp den nu när jag är tillbaka på svensk mark.

Jag har också lärt mig mycket av att bo helt ensam för första gången. Skönt att ha sitt eget hushåll, men också lite tråkigt ibland. Eftersom jag hela tiden träffade så mycket folk genom kyrkan var det dock mycket viktigt att ha ett eget ställe där jag kunde stänga in mig på kvällarna. Det var också intressant att bo i en storstad. Paris har verkligen ett enormt utbud på allt och det gäller att inte dras med alltför mycket i det höga tempot. En av de största kontrasterna nu när jag kommit hem har helt klart varit tempofrågan. Det är så lugnt och vilsamt här hemma. Nästan lite väl lugnt... ;)

Den franska kulturen är också helt annorlunda jämfört med den svenska och jag är mycket glad över att ha fått se något annat sätt att vara på än det typiskt svenska. Det är så lätt att bli alltför bekväm på hemmaplan och bara vara som man alltid har varit för att det så klart måste vara det bästa, eller? Det är också lätt att göra generaliseringar, men faktum är att livet är annorlunda i ett annat land, på gott och ont. Det viktigaste jag kommer att försöka ta med mig är att det faktiskt går att skilja på sak och person och ha lite distans till saker och ting. Fransmännen är inte särskilt konflikträdda och man vågar säga ifrån när det är något som inte är bra (det händer att det går överstyr och t.o.m det franska fotbollslandslaget gick ju ut i strejk häromsistens...). I Frankrike behöver man inte be om ursäkt för att man finns, utan där gäller det att ha lite vassa armbågar ibland. Jag är svensk och kommer aldrig att bli fransman, men kanske kan man lära sig något ändå.

Sen har vi såklart allt jag tar med mig från tiden i kyrkan. Jag är så glad och tacksam över allt jag fått göra och se och framförallt över alla möten som skett i kyrkan. Det är hela tiden så mycket folk i rörelse och man får verkligen chansen att göra en insats på ett sådant ställe. Mest saknar jag barnen, att få se deras fortsatta utveckling. Det händer ganska mycket bara på ett år och det är nog dem man lär känna bäst. Ledarskapsfrågorna har varit viktiga och jag tror mig vara en tryggare och stabilare ledare nu än innan. Jimmy lärde mig också att vara mer flexibel och spontan. ;)

Vi har varit ett litet arbetslag och har jobbat väldigt tajt och ibland under ganska hög belastning, särskilt under julbasaren. Oj, vad nyttigt det har varit för mig och det har verkligen gett mig mycket att ta med mig i framtida arbetssituationer. Jag har sett hur viktigt det är med regelbunden vila och att man avlastar varandra (om jag nu inte visste det redan innan). En annan viktig erfarenhet har varit att jobba så nära olika yrkeskategorier. Jag vet nu lite mer om vilka möjligheter och svårigheter som kan finnas för bl.a. en organist, en kyrkvaktmästare, en lokalvårdare och en sekreterare. Detta kan komma att bli väldigt viktigt för mig i mina kommande arbetsuppgifter.

I allt detta har jag också fått se ännu tydligare hur viktig tron är för mig. Den ger mig en trygghet att stå på och en vila i det som sker, även om det så klart kan vara tufft och frustrerande ibland ändå.

Jag kommer att bära med mig en massa annat också, framförallt de vänner och bekanta jag fått under året, men jag avslutar där och känner att nu är jag hemma. Borta bra, men hemma bäst. :)

En sån här skildring kan lätt kännas väldigt nostalgisk och ledsam, men faktum är att jag inte alls känner mig ledsen över att tiden i Paris är slut. Det har varit toppen, men var sak har sin tid och nu är det dags för nästa steg.

Stort tack till alla som varit med och gjort mitt år i Paris så bra!

Klart slut.

Jonas Nording