Preveza, 14 juli

onsdag 14 juli 2010 Preveza, Ipiros Ditiki Makedonia, Grekland

Hej igen,

Nu har vi tagit oss tillbaka till Preveza, dar var marina ligger. Det svenska registreringsbeviset hade antligen kommit, sa nu slipper vi forhoppningsvis trubbel med Port Police, som ibland dyker upp i hamnarna och vill se The Ships Paper. Da ar det bra att ha ett registreringsbevis och det har vi saknat, vilket har lett till alla mojliga kreativa polisiara losningar. Kanns anda bast att ha ordentliga papper :-)

Efter att ha seglat runt i den lilla "skargarden" soder om Preveza tankte vi styra norrut, mot Korfu. Vi hoppas pa mer vind och langre, raka seglingsstrackor. Efter att ha sloat en hel del har vi blivit lite, pyttelite, rastlosa och vill segla mer.

Aven om jag kallar ovarlden vi varit i "skargard" sa ar det inte sa stora likheter med var skargard. Har ar avstanden mycket storre, oarna ar storre och riktigt bergiga. Vattnet ar gron-turkost och utanfor hamnarna ar det kristallklart. Jag hoppas vi kan ladda upp lite bilder fran Ithaka snart dar vi hyrde scooter och korde hogt upp pa slingriga bergsvagar och badade vid en liten avskild strand med exteremt klart vatten.

Nar vi seglade fran Ithaka sag vi delfiner, som hoppade i vattnet en bit bort. Nar vi hyrde scootrar korde jag in i ett vagracke och demolerade stanskarmen. Dock ej mig sjalv. Vi besokte en arkeological site, som tros vara Homeros skola. Och vi sag en byst av Odyssevs, som kom fran Ithaka och alltid langtade tillbaka dit.

I ovrigt har det inte hant sa mycket. Jag har nastan last ut min bok, och ska forsoka kopa en ny innan vi aker fran Preveza, som ar en ganska stor stad. Hampus vill kopa tyg att gora en hangmatta av och lite battre koksredskap. Lennart kanske vill ga till marinshopen. Vi ska kolla att vi har sjokort for Korfu, om vi inte har det bor vi nog kopa det. Men nu ar allt stangt, det ar fortfarande siesta.

I gar hade jag fleecetrojan pa mig en stund i sittbrunnen nar vi satt och spelade kort. Klockan hade passerat midnatt och det kandes kyligt, tempen viade 24 grader. I ovrigt har ingen av oss haft nagot langarmat eller langbyxat sedan vi kom.

Hoppas ni har det bra!
Eva