Walking on the wild side

onsdag 28 juli 2010 Mykines, Vágars kommun, Färöarna

Jao. Det är stor fest i Tórshavn. Færingarna firar Ólavsøku som motsvarar deras nationaldag, festen pågår officiellt i två dagar (inofficiellt hela veckan) och enligt uppgift är alla færingar i 'Havnin'. Det stämmer inte riktigt. Det är några kvar på Mykines. Pensionärerna som inte längre bryr sig om skrikiga festligheter. Och så jag. Medan det är fest i Tórshavn sitter jag på Mykines och tvättar kläder. Tänker ondskefulla tankar om gäster som måååste ha varma våfflor trots att de är slut och jag inte orkar gøra nya. Kränger vaniljglass med grädde och kanel. Klarar mig nog ganska bra utan den där Ólav, men räknar minuter och sekunder tills det blir helg och jag får lite ledigt.

Nu har dimman kommit in vid samma tid på kvällen tre dagar i rad. I måndags kom den ytterst pløtsligt medan jag satt och såg på solnedgången. Det var førvisso ganska effektfullt, tills man inte längre kunde se solen.. Men nu har jag planerat en tur på lite mer okända marker och det gider man väl inte när det är tjock dimma och man inte ser någonting? Kanske tar jag en walk on the wild side i alla fall, har gjort ingenting i alldeles før många dagar nu.

Dagens komplimang(?):
Random dansk turist: "Nårh.. hvad læser du i Århus så? Læser du medicin?"
Jag: "Jo, det gør jag faktisk.."
Random dansk turist: "Jaah, det ku' jeg jo næsten se på dig!"

Eeeh.. whoot?! Vad svarar man på det? Hur ser man ut när man läser medicin? Står det skrivet i pannan på mig? Ser jag lika førläst ut som jag är? Ser jag snygg, rik och smart ut? Eller ser jag ut som en idiot?

Louise <Error>
Senast aktiv - från Sydney, New South Wales, Australien