Zebror
Zebror

Massa safari

lördag 14 augusti 2010 Zanzibar Town, Sansibar, Västra Zanzibar, Tanzania

Det var ett tag sedan jag skrev sist sa jag vet inte ens vad jag ska borja att beratta om. Men fran borjan brukar ju funka:

Efter en ledig dag i Nairobi var vi tillbaka pa lastbilen och nu var den full, vi var 24 personer. Vi atta som varit med de tva tidigare veckorna tankte att det skulle bli jobbigt men det funkade bra. Mycket pga att vi inte spenderade sa mycket tid i lastbilen pa vagen fran Nairobi till Zanzibar. De forsta tre dagarna var vi ute i Masai mara och bodde i stora fasta talt som tom hade dusch och toalett pa baksidan. Djur livet i Masai mara var imponerande, det ar den stora migrationen nu sa alla gnuer var overallt, men tyvarr sa sag vi dem aldrig korsa floden. Men vi sag en massa lejon, och en hel del annat. Tillbaka pa lastbile hade vi en lng dag med gransovergang till Tanzania och sen bar det av i sma fordon igen for att utforska Serengeti och Ngorongoro kratern. Denna gangen hade vi med vara tvamanna talt och folk vagade knappt ga ut och kissa pa natten da vi sov inne i parkera och sag bade buffel, hyena och zebror nastan inne i lagret under dagen. I Serengeti gjorde jag en sak jag lange funderat pa, namligen aka luftballong. Det var helt underbart! Nar vi inte hade brannaren igar var det riktigt stilla och fridfullt. Men tyvarr sag vi inte sa mycket djur som vi onskat fran luften da de flesta ar i Masai mara just nu. Men champagnen och den stora fina frukosten efterat uppvagde det. Nu har jag varit pa safari i fyra valdigt olika national parker, de har alla varit fantastiska pa sitt vis och jag har forutom "the big five" satt manga andra imponerande djur.

Efter ytterligare en och en halv dag pa lastbilen kom vi fram till Dar es Salam, det forsta jag gjorde var att hoppa i havet. Dagen efter akte vi over till Zanzibar och gjorde en riktigt interesant spice tour pa vagen till de norra standerna i Nungwi. Vi spenderade tva dagar dar med att sola och bada. Min plan var att stanna dar men vadret blev daligt och jag foljde med till stonetown dar jag nu ar. Igar vid lunch akte alla andra vidare och jag hade en lite deppig eftermiddag men nu ar allt toppen igen. Jag kommer sakna folket fran lastbilen och alla timmar vi spenderat att spela hjarter och andra kortspel, men jag tycker samtidigt att det ar skont att resa pa mitt satt igen, ingen som sager till mig vad jag ska gora, jag bestammer allt sjalv =)
Idag har jag varit ute pa en o utanfor stonetown och snorklar och kollat pa enorma skoldpaddor, planen for resten av dagen ar att ta en dusch (man far saga till en halvtimme innan sa satter de pa varmvattnet) och sen ta en drink med nagra fran hostelet.

Emma Lörd
Senast aktiv - från Södra Sandby, Skåne län, Sverige