Red colobus monkey
Red colobus monkey

Sköna dagar på Zanzibar

onsdag 25 augusti 2010 Nairobi, Kenya

Nu ar jag tillbaka i Nairobi och imorgon flyger jag hem, det kanns inte kul alls, jag hade latt kunnat fortsatta i flera veckor till.

Den sista tiden spenderade jag pa Zanzibar. Var i Jozani skogen och kollade pa apor bade de utrotningshotade red colobus och svart eller bla apa. De var verkligen jattegulliga, red colobus monkey ser lite ut som en gammal gubbe i ansiktet med sitt vita har.
Sen akte jag tva dagar till Pemba den andra on som ingar i ogruppen Zanzibar, pa farjan dit traffade jag tre tyska tjejer som jag reste med efter det. Pa Pemba dok jag en dag utanfor Misali island, det var helt underbart, bara jag och divemastern pa revet och det var som ett akvarium, och det var anda dalig forhallande mot vad det kan vara dar, vi hade "bara" 15m sikt, de har ibland 60m!! Andra dagen hyrde vi cyklar och cyklade bort till en strand langre bort. Overallt langs vagen skrek smabarn jambo efter en, man kanner sig lite som en kandis =) Det var en ganska backig cykeltur men kul. Pa stranden var vi omringade av ca 30 nyfikna barn medan vi satt och laste och vi kande oss lite skyldig att ata framfor dem nar de fastar hela dagen. Planen var att en fiskare skulle ta oss ut till en sandbank nar det blev lagvatten, men det sumpade bygalningen med att dyka upp och insitera pa att folja med och nar han inte fick det sa borjade han slas, sa vi cyklade istallet tillbaka till vart guesthouse.
Efter att ha varit tillbaka i Stonetown en dag da jag var ute och dok (inte jamforbart med Misali island) sa akte vi ut till Paje pa ostkusten. Dar har vi spenderat de senast fyra dagarne med att bada, sola, lasa, fa massage, gatt pa en matlagningskurs och jag var sa klart och dok en dag. Dok pa Menemba atollen som ska vara en av Zanzivars basta dykstallen och visst var det bra men jag fros som en galning, forstar inte varfor det var 24 grader i vattnet och jag hade hel vatdrakt dock bara 3 mm.
Som ni forstar hade jag darfor svart att ga upp i morse och ta flyget till Nairobi, har ar det molningt och bara 15 grader.

Emma Lörd
Senast aktiv - från Södra Sandby, Skåne län, Sverige