Äntligen regnskog - men blev det lite too much?

söndag 21 november 2010 Bobo-Dioulasso, Hauts-Bassins, Burkina Faso

Hej vitingar! Fast jag har hittat svaret på barns frågor om vilken färg vi är. Jag visste liksom inte hur jag skulle svara, i sverige kallar vi det ju hudfärg. Men det är nästan precis samma färg som sand, eller hur?

Så då kan ni gissa vart jag har hängt senaste dagarna :) Jag har tagit det lugnt och ätit gott och träffat andra sandfärgade som pratar engelska och det har vart väldans skönt som omväxling. Jag är på Ghanas kust och det är verkligen på riktigt jättefint här. Och det finns många hostel och sånt och där det inte är långa sandstränder kantade med palmer är det palm- eller cassavaplantager eller bara vildvuxet, det är väldigt frodigt och vackert. Jag har träffat amerikaner och engelsmän och en svensk och en grupp norrmän och så har jag läst och tagit promenader och gullat med hundar. Däremot har jag glömt att sola. Eller inte haft lust kanske, i vanliga fall håller man sig borta från solen för man blir ju bara varm och svettig. Men det är ju därför man gör det vid havet så man kan kyla ner sig? I alla fall nu när jag är färdig med strandlivet kom jag på att det nog kunde vara soft att ha fått sig lite färg på mage och lår när man hade chansen...

Efter Kumasi var jag i Accra men fick aldrig numret till simbos kompis utan var under brorsan till den första kompisens beskydd. Han hade ett rum där han brukade låta vänner sova som var på besök, men han resonerade nog att det inte var tillräckligt fint för mig utan tog mig till ett hotell. När jag sa att det var nog lite för fint för mig och utanför min budget sa han bara don't worry och vägrade berätta vad det kostade. Ibland är folk lite väl gästvänliga, och det slutade med att han betalade ett par av mina middagar OCH mitt boende (jag försökte verkligen få betala själv, men det var lönlöst...) Accra var inte så intressant men jag köpte fina tyger där och jag fick visumet snabbt. Sen tog jag en buss till cape coast, där det är många turister och lika många rastas för att underhålla dom. Stannade bara en natt där och höjdpunkten var en morgonpromenad jag tog då jag bland annat hjälpte de sjungande fiskarna att dra upp nätet och hittade ett gäng härliga kvinnor i en gränd där de hade supersöta enveckasgamla valpar.

Nästa stopp var regnskogen. Jag råkade komma iväg lite sent på grund av min långa morgonpromenad och fick betala en extranatt på hostelet plus att jag var tvungen att ta taxi hela vägen för trotrosarna (minibussarna) hade redan slutat gå. När jag väl kom fram var det redan skymning och vakten berättade att de hade ett gästhem och en campingplats i skogen. -- - OK, jag sover i skogen. - Är du säker? Det är ingen annan där nu. - Jodå, men det går bra. - Det är bara en madrass med myggnät - Jadå, men det är inga problem.

Yeah right, inga problem. Jag kom dit och lämnade mina grejer för att ta en tur till byn och köpa ris och bönor till middag. Kom tillbaks och fick spendera en god stund för att tvinga mig ut och ta en välbehövlig dush. På ett dassbesök tidigare hade jag träffat på en stor tjockbenad spindel och stått mitt i fladdermössens highway tror jag, så jag såg inte fram emot var som skulle möta mig i dushen. Jag tog min ficklampa och sjungandes för att ge mig mod dushade jag med tvål och allt utan att möta några djur. En gång attackerades jag skrikande av min tvål, men klarade mig med livhanken i behåll. Väldans nöjd med mig själv avslutade jag dushandet - och tappade ficklampan i marken. Oops...

Det är inte så himla lätt att skrämma mig, men nu och då, till exempel när jag är naken, ensam i en mörk regnskog utan ficklampa och med ett nummer till nattvakten i nödfall men ingen täckning på mobilen. I sånna situationer kan jag bli lite rädd. Men sjungandes och då och då skrikandes trevade jag mig tillbaks till min träplattform med madrass och var väldans nöjd att jag köpt ett stearinljus samtidigt som middagen. Tände det och i skydd av myggnätet satt jag och var nöjd över mig själv att jag inte fått panik :)

Själva natten gick bra, jag var mer faschinerad och nyfiken på alla ljud än rädd. Och sen på morgonen gick jag med en guide på "the canopy walk", åtta repbroar högt över marken som ger en fin översiktsbild av regnskogens trädtoppar. Häftigt!

Elina Edler
Senast aktiv - från Addis Abeba, Etiopien