Blandjul

söndag 26 december 2010 Bobo-Dioulasso, Hauts-Bassins, Burkina Faso

God jul mina nära och kära!

Hoppas ni njuter och tar det lugnt och får massa tid att umgås och ladda batterierna. Själv laddar jag ju under åtta månader, så när jag kommer tillbaks kommer jag spraka som ett tomtebloss!

De flesta jag känner här är muslimer och flera har sagt bjuder du ut mig på jul? Ehhh, nej varför skulle jag göra det liksom? Du är muslim och jag har absolut ingen tradition eller lust att gå ut och dansa till dålig burkinadansmusik på julafton. Men sen på julafton var det många av dem som hade blivit utbjudna av andra kristna vänner så det är väl det man gör här. Jag trodde det bara var ett sätt att få en gratis öl :)

Istället var jag i kyrkan med Salif, en av de få kristna jag känner här. Det var julspel och fullt med folk, så folk fick stå utanför, även fast kyrkan är stoor. Jesus föddes medan jag kastade ett ögonkast åt sidan, jag var inte alls beredd, men plötsligt skrattade alla och vips var en frälsare född!

När jag kom tillbaks ganska sent var det feststämning vid bänken eftersom nån hade riggat en dator till ett par högtalare som fyllde gatan med musik. Jag drog mig tillbaks i brist på lust att dansa.

På juldagen spelade jag trummor i två timmar och kände mig lite efter de andra, då jag missat några lektioner. Sen satt jag och tog en kopp te på bänken och lade ris i blöt innan jag for iväg till cyber för att skypa med mamma och pappa. Det var mysigt att få prata med dem och gav lite julkänsla. Jag hade lust och bjuda på ett stycke svensk tradition ( eller var det mest för att jag ville ha det själv?) Riset kallade och jag och Mama tog en tur för att köpa fem liter mjölk, smör, apelsiner och kol. Projekt: koka risgrynsgröt till många över glödande kol och knåpa ihop glögg och apelsiner med nejlikor! Wohoooo, julmys here I come!

Allt gick som på räls måste jag säga. Glöggen gjorde jag av rött vin, och hemmagjord bissapjuice som är gjort på hibiskusblomblad. Smaksatt med nejlikor, ingefära och en kanelstång blev det aldeles underbart glöggigt. Till och med russin och mandlar hade jag köpt. De fem litrarna mjölk vi köpte var inte precis som i sverige. Vi gick in på en gård där de har en ko och där satt en gammal kvinna med en stor balja varm mjölk som hon höll på att lägga i halvliterspåsar. Tre påsar lade jag på kylning i vatten och köpte is och la i så det skulle bli kall mjölk som i sverige. Gröten kokade och blev mer och mer grötig och inte det minsta bränd. Känslan av tillsfredställelse när jag kunde börja säga till folk att det var färdigt var lika stor som glädjen att få äta riktig tomtegröt med kanel och socker och mjölk. Och glöggen sen! Jag fick två pussar och många leenden och uppskattande ord som tack. Och dessutom fick jag varmt vatten av Mama och tog en riktigt skön varm dusch. Det har börjat bli riktigt svalt nu på mornar och kvällar.

Jag sparade lite gröt i en påse till Salif och vi gav oss iväg till Les Bambous där Bill skulle spela och det var riktigt bra, de hade en gästspelande fransman som bland balofoner, djember, och traditionella rytminstrument hade smugit sig in med en... fiol! Men han gjorde det väldigt bra och även om det såg konstigt ut så gifte det sig med det afrikanska.

På vägen hem ringde en kompis till Salif och sa att det var dans med masker i gamla kvarteret av stan och vi vände på klacken och gick dit istället. Vi fick vänta ett tag innan den började men det var vär det. Det var det första maskdansen jag sett här och det var nattens mask, den vita. Det var två stycken som såg ut ungefär som att de klätt ut sig till gigantiska vita tandpetsburkar, om ni förstår. De hade liksom en krona av träspröt och lyfte benen högt. Sen var det en svart och en vitklädd som hade som en lång tuppkam av trådar och matchande fransar vid armarna. När de dansade svingade de armar och huvud så att det bara blev en skitcoolt virrvarr av fransar och som viftade upp damm från marken och dom vara verkligen häftiga att se på.

Nu och då kom folkmassa för nära och för att tvinga tillbaka folk användes piskorna som också hör till Bobofolkets traditionella festfirande. Man känner liksom en skräckblandad förtjusning inför de med masker för de kan verkligen piska folk. Dom är liksom skrämmande och lockande och i tumultet av människor som försöker flytta sig från förbjudet område knuffas man runt och försöker att inte kliva på folk. Det var intressant, och jag kom hem kl 2 för att gå upp imorse och spela djembe igen. Men tanke på hur borta jag hade kännt mig senaste lektionen laddade jag upp med kaffe, yoghurt, spaghetti OCH kex till frukost och det kändes mycket bättre idag. Det är verkligen roligt att spela djembe och jag undrar om jag inte skulle vilja ta hem en till och med.

Ha ha det nu riktigt julmysigt och fortsätt äta pepparkakor och lussebullar för mig!
Stora julekramar
e