BANGKOK!

tisdag 11 januari 2011 Bangkok, Thailand

Vilka intryck du får när du som oss kommer med bussen till en väldigt trafikerad gata klockan 05 pâ morgonen! Du förstår inte vart du är och du har dessutom inget boende bokat. Men det löste sig rätt bra. Bussen hade stannat precis bakom khoasan road visade det sig så det var enkelt att hitta dit, bara runt hörnet. Men vet man inte det kan man nog bli lurad på taxi.

Framförallt Tuktuks har en förmåga att göra allt vad dom kan för lite kommission. Dom berättar för dig att du kan åka för ynka 10bath (ca 25kr) men då måste du stanna på 5 olika ställen för att försöka köpa dig en kostym! Vi har haft tur och lyckats ta oss med lokaltrafiken hela tiden sâ som buss (7bath) , båtarna (19bath) och skytrain (max 35bath) (10kr = 40 Bath) Det är nästan skämmande hur billigt det är! Men vi är glada iaf :) även om det inte verkar vara det lättaste att ta sig igenom Bangkok.

BOENDE OCH MAT.
Vi bor som sagt på khao san road, där alla backpackers samlas. Boende första natten hittade vi för 1000bath (ca250kr), (Khao san Palace) vi orkade inte leta vidare men det visade sig att man kunde checka in 05 på morgonen så vi fick 1 1/5 dygn istället för ett. Dessutom hade ett fint hotellrum och Pool på taket!! De andra dagarna bytte vi ställe och bor nu också väldigt bra för 500bath natten (130kr). Bor du billigt så kan du i stort sätt leva hur bra som helst på resten av pengarna om du har en begränsad budget. Vi har sänkt vår budget rätt mycket tills nu och har nu 300kr per person per dag som vi gör av med på allt som boende, mat 3 gånger om dagen, aktiviteter, shopping osv. Det dyraste vi har ätit för var på ett sushi ställe och då unnade vi oss en eat as much you can för 900bath, 2 personer (220kr). HELT OTROLIGT!

SHOPPING.
Solen visar sig fortfarande på sin starka sida och vi har fantastiska dagar! Vi har hunnit med att shoppa bland alla shoppingmalls (det kryllar av dom). MBK var sådär tycker vi, mycket fejksaker men till ett litet överpris. Hittar du dom andra mallsen kan du få ner priserna mycket mer, utan att pruta! Den bästa shoppingen enligt mig är däremot pâ chatuchak weekend market med med 8000 olika smâstând/affärer. Här hittar du så mycket billigt från kläder, skor till inredningsprylar och vintage och du kan dessutom försöka pruta! Det är ett paradis och garanterat värt ett besök!!

ANNAT.
Vi har dessutom hunnit med Chinatown och dess kaotiska marknad. (inget vidare i mina ögon men värt ett besök). Har säljs allt frän miniräknare till glasögon och sexleksaker/filmer.
Grand Palace har vi besökt och ett av de stora turistgrejerna här i Bangkok. Fantastiska tempel. Glöm inte att täcka ben och axlar innan du går dit, annars måste du låna kläder där och det kan vara köer.
Thaimassage. Har du inte testat det så gör det när du åker till Thailand. Dom står på dig och knäcker varenda del i din kropp, men oj så skönt det är. Ibland gör det lite ont men det försvinner snabbt. En 30min massage betalade vi 100bath för/per person (ca 25kr).

Vi har inte bestämt oss för hur länge vi ska stanna men det visar sig. Vi måste ta oss upp i skybaren pâ 64 våningen men vet inte när det blir. Hoppas alla hade en jättebra jul och nyår.