Drömmen om att bestiga Killimanjaro, Afrikas tak.

tisdag 18 januari 2011 Enköping S, Uppsala län, Sverige

Det börjar inte bra! Här har jag suttit och gnetat med höger pekfinger och med mitt vänstra pekfinger i nästan 2 timmar. Fått till en helt ok presentation av hela historien och bakgrunden till hela resan. Bara för att kort därefter konstatera att HELA skiten är som bortblåst, finns inte någonstans. Cirkulerar väl i cyberrymden och pekar finger åt mig här där jag sitter och ska börja om på nytt, suck!
Överväger att ta upp skrivandet i morgon igen, klockan är trots allt halv ett på natten.

Alltsammans började för ca 10-15 år sedan då jag hörde en radiointervju med en kvinna som just kommit tillbaka efter att ha bestigit Killimanjaro. Hennes fantastiska berättelse om hennes äventyr i Afrika gjorde intryck på mig. Hennes historia liksom klibbade sig fast på mig och jag tänkte ofta tillbaka på hennes berättelser och på vad hon fick uppleva. Ända sedan dess har jag tänkt tanken, att det skulle vara ssååå härligt att göra samma resa. Vilken utmaning, vilket äventyr att åka ner till Afrika och bestiga Afrikas högsta berg.

För två år sedan ungefär så bestämde jag mig för att nu var det dags. Dags att förverkliga resan till Killi, det fick bli min 40-års present till mig själv. Ett par veckor senare pratade jag med min syrra som bor i England och berättade om mina planer på att åka till Killimanjaro och ta mig upp på toppen. Hon svarade -Fråga min man David, han har talat om att göra samma resa ner till Killi. Helt plötsligt så var vi 2 st som hade samma mål, min reskamrat blir David, min svåger.

Vi pratade igenom om hur vi ville genomföra resan, förväntningar vi hade, rutt och tidpunkt för resan. Vi enades och var väldigt överens om hur vi skulle genomföra äventyret. Efter en tid så växte idén om att bilda en egen grupp på 6-8 personer och därmed stänga vår grupp för utomstående vandrare. Tanken på att dra ner till Afrika med kompisar skulle göra resan än mer rolig resonerade vi.Vi slängde ut lite tentakler både i Sverige och i England och fick 5 st medresenärer i Jocke, Robban, Tina, Matt och Mark. Vi är numera en grupp, bestående av 7 personer som med samma entusiasm ger oss iväg ner till Killimanjaro.
/Mats

Mats Strand