Fredag 12

fredag 21 januari 2011 Lam Kaen, Phang Nga, Thailand

Igår skulle vi hyra moppe, men som sagt var strukturen o språket inte som hemma :-)
Vi bokade, när vi kom dit var det fler som kom o åkte hem så receptionen var kaotisk, kom tillb om en timme bad han, gullig thailändare som jämt jobbar. Oki sa vi, åt lunch o kom tillbaka, jesus, nu var ngn annan i reception, o papper både på bordet o golvet. Moped,ojoj tänkte han, tog till slut vår rumsnyckel o sprang iväg, kom tillbaka o sa 10 minuter....oki sa vi, när nästa kom sa hon 30 minuter, vi sa vi bokar till imorrn 8 istället.
Hade en riktigt skön dag.
På kvällen började jag må som jag var full, yrslig o illamående, oki idag e det dag 12 o jag har keps på för första gången, åkte nog på en härlig solsting igår. Det har aldrig varit sol en hel dag förut så vi har inte kännt det som man brukar när de e sol o varmt hela dagarna.

Idag blev det moppe, känndes så där, dom hade 2 nycklar o 8 mopeder, tro inte att nycklarna var märkta o inte att han som skulle hjälpa oss testade båda på varje moppe, nej planlöst irrande, vakten som sitter mittemot vårt hotell kom o fixade det sen.
Frågade om det var fullt med bensin, han log o nickade o visade vart tanklocket satt, frågade igen om den var fulleller om vi skulle tanka, öppnar o vsar, fast det finns mätare på moppen, tryggt.

Inga papper skrevs o vi hade inget nr till vårt hotell, så tänkte jag när vi hade åkt en bit.

Skulle först kolla vattenfallet, åker in o det var långt in på en väg, frågar om vi verkligen e på rätt väg,yes, säger dom o ler.
Väl framme slutar moppen att fungera, varmt som fn o jag tänkte aldrig att jag går hem, ut till stora vägen var det säkert långt, vi hade åkt 25-30 minuter.
Det är 10 minuters gångväg, tror vi på det ? Hon glömde säga 20 minuter o bara uppför. Jag höll på o svettas ihjäl, var fuktig luft o varmt.
Äntligen framme tänker jag för vägen e slut, o jesus, där var ett vattenfall lika stort som vi har i Märsta, allvarligt. Håkan klättrar en bit upp men det var allt, ni skall få se kort sen.
Japp då var det bara att traska ner o jag kommer ihåg, moppen e död!!
Hahahaha, han som hjälpte oss ligger väl fortfarande dubbelvikt ner o skrattar. Roligt att vi gjorde nån glad. Jag sa till Håkan, kan vi inte be om hjälp ist för o testa mecka själva.
Han kom, tog upp stödet på moppen o kickade igång den, så var det, stödet nere då dog moppen!!!

Åkte till White Sand Beach, allt vi har läst gjorde att vi verkligen ville dit. Nu har vi varit där, solat o badat o sen var det inge mer med det. Vår strand här är lika fin, finare o renare vatten, så dit behöver man inte åka igen.

Hemåt o tänkte åka till nästa vattenfall, stort sa dom. Men vi åkte o åkte o åkte, äntligen såg vi ngn, frågade om det var långt kvar, då sa han vänd o 4 km. Sagt gjort, då var vi på stora vägen igen...äsch v åkte hem igen. En bra bit o rumpan helt avdomnad.
Nu varit o fikat hos svensken, nice caffe latte.

Bara 2 dagar kvar sen dags för hemresa.

Ewa Lundström