The End

tisdag 1 februari 2011 Falkenberg S, Hallands län, Sverige

Såg ut genom ett regnigt bussfönster och såg en skylt mot Slöinge. Någonstans på en regnig väg i en skumpig buss befinner jag mig i vart fall. Om mindre än två timmar anländer jag i Helsingborg. Med tanke på den stora mängden packning jag med bästa Tessas hjälp lyckades släpa ombord på bussen är jag ganska lättad över att pappa möter mig med bil. Good news för mina underbaringar i Oslo är att på grund av att jag har den fina egenskapen att jag samlar...på allt...kommer jag på ett Oslo besök om cirka två veckor. Alternativen var - släng eller ge bort kläder för en halv förmögenhet, öppna en klädbutik eller gör en snabbvisit i Oslo. Det sista alternativet kändes mest lockande så alltså är det så det får bli. Dessutom får jag då chansen att se mina barn en sista gång innan jag drar ut på mitt livs resa. Jag överraskade både mina kollegor och mina vackringar igår, alla trodde jag skulle åka hem i helgen men eftersom en halv dag på en buss inte kändes lockande i bakisform sköt jag upp det hela.

Att välkomnas så av barnen fick mig att inse hur mycket jag betyder för dem men också hur mycket de betyder för mig. Mitt hjärta tog en skutt när jag såg dem och jag kommer sakna de mer än vad som är sunt för mig. Men men jag skulle å andra sidan inte skippa äventyret som jag har framför mig för att stanna kvar.

Sista dagen i barnehagen bjöd på mycket mys - fellessamling (en samling med alla avdelningarna på huset) för lilla mig, jag fällde många tårar och stämningen var riktigt låg, jag fixade disco för mina barn med popcorn och ansiktsmålning. Jag målade dem i till allt från Spiderman till fjäril.

Dagen före min sista dag var jag uppe till fyra på natten och knöt kompisband till kidsen. Jag var lite tidsoptimist när det gällde det här projektet och jag gav mig fasen på att det skulle bli färdigt och minsann till slut så. Barna blev glada så det var helt klart värt sömnbristen. "Emmy, jag ska aldrig ta av armbandet, jag ska till och med sova med det." och "Nu kan vi titta på armbanden och tänka på dig" var några av kommentarerna jag fick av mina sötnosar.

Jag fick också massa avskedspresenter av både föräldrar, barn och kollegor. Jag fick bland annat - stor bukett rosor, guidebok om Sydamerika, skiva, örhänge x2, anteckningsbok för anteckningar om resan, plånbok som en mamma tillverkat och klistrat en bild på sin son, en pojke på min avdelning utanpå, massa fina kort och teckningar. Jag kommer sakna allt och alla. Jag har aldrig trivts så bra på ett jobb som i min barnehage. Vi i personalen är ett riktigt skönt gäng och jag kommer sakna att se dem varje dag. Förmodligen blir det nog en lönningspils när jag kommer upp, det kan jag ju givetvis inte missa!

Nu är vi helt plötsligt i Halmstad, bra sysselsättning som gör att tiden springer i väg det här. Funderar på om det var något mer jag hade på hjärtat. Tänkte på något precis med ibland har jag närminne som en guldfisk.

Den senaste tiden har det fixats en hel del med resan. Vi var på Kilroy igår - jag, Lina och Rogga och det blir nog tre inbokade turer i Sydamerika. Inte de säkraste landen att resa i alltid och en guide behövs definitivt om man ska få mest möjligt ut av resan. Det blir en dyr historia men det får det vara värt. Jag är inte i Sydamerika speciellt ofta.

Förra året var en ganska omtumlande år rent känslomässigt men samtidigt ett jäkligt underhållande sådant. Allt blir vad man gör det till och jag tänker se till att 2011 blir det bästa året so far och med tanke på planerna jag har inbokat så känns det inte som ett allt för svårt mål att nå.

Ja, det får vara allt för nu. Börjar blir jäkligt irriterad på busschauförren som kör som en kratta. Återkommer med en ny resa inom snar framtid. Gleder meg!

All kärlek
Emmy