Nagasaki

söndag 27 februari 2011 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Söndag 27 februari, kl 13.15, 17 grader och ganska soligt

I går var vi i Nagasaki. Total kontrast mot Taiwan! Nagasaki var rent och oerhört välordnat. Dessutom hade vi tur med vädret, det var strålande sol och 20 grader varmt. Folk var extremt hjälpsamma, vilket vi fick erfara när vi hade problem att ta ut pengar i uttagsautomaten! Det började med att en väldigt artig, men lätt snorig japansk man direkt uppmärksammade vårt problem och gladeligen erbjöd sig att undersöka saken närmare. Han släpade med oss till den lokala polisstationen som låg i närheten. Där granskade polismästaren vårt MasterCard kort och kliade sig i huvudet, varpå han tog kortet och tågade iväg till varuhuset där intill, med oss och Snor-San i släptåg. På varuhuset sökte polismästaren upp ett geishaliknande fruntimmer som han blandande in i bankomatproblemet. Hon trodde att det skulle gå bra att handla på kortet men hade ingen aning om hur/var man kunde få ut kontanter. Efter många om och men beordrade polimästaren Snor-San att följa med oss till en annan automat för att testa. Vid det laget hade vi insett att deras vilja att hjälpa till inte visste några gränser, men förmågan var det lite si-så-där med… Historien fortsätter, men det får räcka här!
Hur som helst hittade vi på egen hand en 7-eleven där man kunde ta ut cash! (Det visade sig dessutom att vi inte hade behövt mer pengar än de vi redan hade eftersom vår Sushilunch var så billig). Vi tyckte om det vi hann se av Japan!

För övrigt var det en stor dag i går. Diamond Princess fyllde sju år och dessutom är hon byggd i Nagasaki! Det firades ordentligt, men uppvaktning av guvernören, blåsorkester på kajen, ett uppbåd med vinkande Nagasakibor, födelsedagstårta och ett känslosamt tal från kapten Dino som han avslutade med darrig röst:
- Happy birthday, Diamond!

Nätet är fortfarande lika segt och våra 280 minuter börjar ta slut. Vi hoppas hinna få med något ytterligare inlägg här från Diamond, om inte återkommer vi från Peking.

Ha det bra där hemma!

Lena Walldin