Babo
Babo

27 och 28 februari

fredag 4 mars 2011 Brufut, Gambia

Söndag 27/2
Kl. 10 hämtade Buba oss och vi åkte till hans compound i Faji Kunda. Tändningsnyckeln har gått av men för Buba finns det inga problem. Han kom på att han kan sticka in en Swiss knife i tändningslåset, vrida om och trycka två kablar mot varandra för att starta bilen. Nöden är uppfinningarnas moder. Bananplantorna, som vi planterade förra året, var nu mer än manshöga och kommer snart att bära frukt. Däremot hade papayaplantorna inte klarat regnperioden. Det runda huset hade man rivit och byggt ett fyrkantigt med två rum i ena hörnet av compounden i stället.

På eftermiddagen blev det solbad vid övre poolen och lite senare kom Linda på besök. Hon hade med sig både dator och skrivare, men tyvärr kunde vi inte lösa hennes skrivarproblem.
I dag har det varit blåsigt och solen har inte varit riktigt klar utan det har varit ett sanddis.

En hyfsad buffé på restaurangen och sedan uppträdande i Safari Bar av en mycket duktig gambisk grupp med bl.a. en eldslukande ung tjej. Sedan körde man en gambisk variant av bingo, där Barbro vann och fick en dryck från baren.

Måndag 28/2
En dag vid den stora poolen. Lekledaren, som är en kopia av Eddie Murphy både till utseende och sätt, försöker ständigt aktivera gästerna med gympa, tävlingar av olika slag, boule, vattenpolo m.m. Vi tog en promenad söderut på stranden ca 1,5 km innan vi vände tillbaka. Varma och svettiga tog vi ett bad i poolen efteråt. Efter en stund kom jag på att jag inte tagit av mig stegräknaren, så nu är den kaputt. Mina stegräknare och Gambia passar tydligen inte ihop. Det här var den andra som pajat för mig.

Hotellet har ett märkligt eget kreditsystem. Man får ett kort vid incheckningen med en kredit på 2 500 dalasi (ca 700 kr). Inom hotellområdet uppger man rumsnumret vid betalning av mat och dryck och när kreditgränsen uppnåtts, går man till receptionen och får transaktionerna och totalsumman utskrivna. Därefter till bankdisken bredvid där beloppet i dalasi räknas om till euro och det beloppet dras från Visa kortet. Så får man beloppet i dalasi sedlar och går tillbaka till receptionen och betalar. Så är man tillbaka på 0 och har nya 2 500 dalasi i kredit att spendera. Snacka om att krångla till det.

Middag på African Queen en bit utanför hotellet. Helt underbar pepparstek i grönpepparsås.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige